4 juli 2012

Trädgårdshistoria i norr

Trädgårdshistoriskt intresserade har säkert hittat eller köpt detta nummer av tidskriften Västerbotten (klicka på gröna länken och läs gratis) som ges ut av länsmuseet i Umeå, nämligen nr 2/2010. Där finns bland annat en bra artikel om Trädgårdshistoria och kulturväxter skriven av Pernilla Lindström.

Som kulturhistoriskt intresserad vill jag gärna se mer av de traditionella växterna, buskarna och träden än de exotiska träd som ibland bildar arboretum på landsbygdens gårdar. Växter som är acklimatiserade och utprovade för vår landsända. Okej, visst är det roligt att testa sina och växternas gränser och zoner, men jag skulle nog välja att pröva med perenner hellre än stora träd.

Nu går det en våg av trädgårdsentusiasm genom landet där allmogeträdgårdens växter står högt i kurs igen. "Mormorsblommor" får arterna heta på fröpåsar. Just nu är särskilt de ätbara á la mode. Det tycker jag är intressant med tanke på att det gamla växtmaterialet kanske bevaras på så sätt. Det är inte så långt tillbaka i tiden som vi/jag levde i ett med naturen här i denna lantbruksbygd.
Här ser vi gammvägen i Lögdeå. På 80-talet gjordes vägomdragningar på flera ställen och även Kustlandsvägen drabbades. De här ohistoriska popplarna planterades där vägen förut böjde av mot vänster och handelsboden, marken blev privat. På granntomten på motsatt sida, till höger utanför bild, står björkar.
Så här såg det ut 1977 på sidan om gammvägen, bortanför popplarna.

Olofsfors bruk hade längs Riks13 som går rakt igenom bruket en allé av höga popplar då jag var barn, ja ända fram till 90-talet. Tror det var sorten jolster som sprider väldoft i lövsprickningen. Det doftade härligt då vi passerade i skolbuss eller per cykel på försommaren. De träden är nu till stor del borta. Dessa popplar blir inte så gamla men i Olofsfors föryngras de genom att man tar skott av de gamla träden. De nya får då samma genetiska uppsättning. Finemang! Där - i Olofsfors - passar popplarna hur bra som helst. Norrländska herrskapsträd ;-)

Javisst, det är var och ens ensak att råda över sin tomt. Jag vet. Men min inställning står fast - rönnar, björkar och aspar passar bättre in här i bygden. Ifjol passerade jag en västerbottnisk rönnhäck. Det var till att tvärbromsa för det är inte var dag man ser en sådan skönhet!

Hej hå, så skönt att kunna skriva detta i sin alldeles privata dagbok ;-)
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...