11 oktober 2012

Nu må vintern komma

Levande natur på våning ett där fönstren inte är utbytta mot trista kopplade fönster.
Innanfönster på plats.  Fönsterlav, vitlav Cladónia silvática och Islandslav Cetrária islándica på plats mellan ytter- och innerbågen just här. Toppade med ett par tallkottar. Fönsterremsa Dixi väntar på att klistras på plats.

Då jag googlar Dixi fönsterremsor finner jag ett härligt inlägg från 2006 av Lilla B. som jag känner mej befrydnad med. Det är på nätet man finner själsfränder om man har "annorlunda" levnadssätt som jag  ;-)
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. En lite ovetenskaplig fundering... Lägger man fönsterlaven emellan för att den ska kunna suga upp den eventuella kondensen? Lavar är ju extremt absorberande. För de kan ju inte isolera sådär väldigt bra...

    SvaraRadera
  2. Ja, lavar är hygroskopiska och suger upp kondens. Då uppstår inte fostrosor/rimfrost så lätt. Även vadd suger upp fukt. Själv gillar jag lagom med frostrosor som ändå uppstår ibland.

    På bilden finns fuktdroppar på yttre glasrutan därför att jag fuktade lavarna innan jag la dem på plats. De blir ju mer formbara då. Den fukten försvinner ut genom springor i ytterbågen.

    Ett annat gammalt sätt är att ha dragkorvar fyllda med sand. De tar både bort drag och fukt.

    SvaraRadera
  3. Tack för en sån trevlig hänvisning till min blogg! Vadden och Dixieremsorna är på plats även detta år, 2012. Till nästa år ska jag nog ta mig i kragen och plocka hem fönsterlav. Det ser fasligt hemtrevligt ut.

    SvaraRadera
  4. Lilla B. - du var väldigt tidigt ute med att blogga om innanfönster, vadd och fönsterremsor. Like!

    SvaraRadera
  5. Så roligt att det finns fler med så gamla fönster som jag också har! Än så länge har dessa vackra gamla fönster inte dött ut! :)


    Just nu är jag på jakt efter fönsterremsor... Verkar som jag är ute lite i sista minuten, för det verkar vara slut på många ställen? Men ska försöka beställa från nätet.

    SvaraRadera
  6. Åh, ännu en med innanfönster - hej kompis!
    Dixi fönsterremsor brukar finnas på ICA och Konsum men kanske är det slut på vissa orter. I byggnadsvårdsbutiker är de mycket dyrare, tyvärr :-(

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...