5 september 2016

The Box

Detta är "compact living". I Lådan med storleken 6 x 3,6 meter bodde fyra personer från 1941 och fyra år framåt. Lådan ritades av arkitekten Ralph Erskine till sig själv och familjen. Det är stor liten arkitektur.

Foto härifrån.

Stugan förföll sedermera men återuppbyggdes 1989, då på Lovön. På den tiden kunde man låna nyckeln från Arkitekturmuseet och på egen hand göra ett besök. Det gjorde jag med en arkitektkollega. Det var förmånligt att på egen hand gå omkring och titta på och testa alla finesser som fanns för att dubbelutnyttja ytan. Ett exempel var sängen som hissades upp mot taket för att frigöra golvyta dagtid.

Entrésidan hade staplad ved på sidorna om dörren. Veden eldades i öppna spisen och utgjorde även extra väggisolering där den var staplad.

HÄR finns bra bilder från interiören, länken är värd att klicka på. Och HÄR ännu flera.

Här är en planskiss. Från den tid då man ritade för hand. Ett konstverk i sig enligt min mening. Och som sagt - stor liten arkitektur.
.
.

4 kommentarer:

  1. Där skulle jag kunna bo! Arkitektur i det små är spännande. Faktisk tycker jag "lådan" är vacker!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt!!
    Där vill jag gärna bo. Gillar det där med skjutdörrar och andra små praktiska egenheter. 👍🏼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en konst att bygga litet och få det att fungera. Jag tycker som du om praktiskt och förtätat!

      Radera

Tyck till om du vill...