15 september 2016

Sandsten - röd och grå

Det var kulturarvsdagen nu i söndags den 11 september. Detta utnyttjades och jag lärde mig en hel del om slipstenstillverkning. Jag var ute på äventyr och fick inblick i ett nytt område vilket alltid är intressant. Våra svenska arbetslivsmuseer är ofta besöksvärda.

Här något väldigt lite om ett gammalt hantverk.
Röd sandsten användes i slipstenarna som höggs i Orsatrakten. Dagbrotten var många och små. Mönstret på slipstenarna har två viktiga funktioner. Gissa vilka? Eller är det bara förspilld manskraft?  ;-)

Ett liehölster var bra att ha för att frakta nyslipade lieblad i då bonden skulle ut på slåtter långt från gården. Hölstret hängde i en läderrem över axeln.
Orsa socken/kommun har tre slipstenar av röd sandsten på sin vapensköld. Slipstenstillverkningen var ett stort hantverk en gång i tiden i Orsa och på Gotland (grå sandsten). De två slipstensmuseerna finns i Mässbacken nära Skattungbyn, Orsa och i Kettelvik nära Hoburgen, Gotland. Så klart jag besökt båda ;-)

Det är gotländsk sandsten i slipstenen jag använder på gården.
.
.

6 kommentarer:

  1. Nu var det länge sedan jag var på stenhuggerimuseum senast, men jag vill minnas att mönstret finns där för att det fyrkantiga hålet ska kunna göras exakt i centrum och för att enklare hugga stenen cirkelrund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så rätt du har, herr Stömell! Jag niger och lyfter på hatten...

      Med passaren tar man ut centrumläget för fyrkantshålet. Och de extra cirklarna är till för att slipstenen ska kunna huggas rund igen om någon glömsk eller okunnig person glömt att tömma vattenbehållaren efter slipning och stenen blir porös just där blir oval vid kommande slipning.
      (De där vackra märkena finns inte på min sågade slipsten.)

      Radera
  2. Förlåt att jag byter lite ämne...men slipsten fick mig att tänka på kvarnsten som fanns i många hem liggandes intill ingången på huset.
    Sedan fick jag höra på radion idag en efterlysning på kompass sten eller kompassros. Det var något nytt för mig så jag kollade upp dessa stenar.
    Kanske du eller någon annan vet mera om kompass stenen var man hade den placerad och i vilket syfte? Var det en dekoration eller var den ett hjälpmedel? I så fall i vilket sammanhang?
    Många frågor men det finns kanske ett svar.

    Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte svaret på frågan annat än att det bör vara ett hjälpmedel. Här längs kusten finns både labyrinter och kompassrosor formade med naturstenar på klapperstensfält.

      Radera
  3. Vet hur en slipsten ska dras gör jag, men jag visste inte något om själva stenen - nu vet jag mer. Vilket fint liefodral! Ljån sa vi hemma i Norge där jag växte upp - först var jag farfars hjälpreda vid slipsten sedan pappas. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ljån - nu lärde jag mig ännu mer...

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...