11 augusti 2018

Masonite är inte skit

Det kom ett mejl till viola.tricolor.l@gmail.com. Ett meddelande som gjorde mej mycket glad. Läs själva:

Hej

Timmer & Masonite, vilket fint namn på en blogg.

Båda delarna ligger mig varmt om hjärtat. Masonite då jag är uppvuxen som närmaste granne till Masonitefabriken i Rundvik. Från ett års ålder tills jag var åtta år bodde jag där men då behövde sågen utvidga och kom litet för nära så vi flyttade till Manhem istället. Timmer för att jag sedan ett år tillbaka har börjat utbilda mig till timrare, efter ett halvt arbetsliv i fordonsbranschen i Göteborg, där jag numera bor. Får se om det blir ett totalt yrkesbyte eller om det blir någon kombination så småningom.

Det är fint att se att någon bevarar Masoniten. Det skär alltid litet i hjärtat när jag läser på Byggnadsvårdsportalen på FB om folk som blir så lyckliga när de river bort Masoniten på sina dörrar och hittar spegeldörrar därunder. Jo, jo, fint det också förstås men roligare att läsa om någon som är glad över sin Masonite. Jag har en kompis i Röros som i sitt badrum har kvar den målade Masonite som sitter både bakom badkaret och handfatet och som kanske är från 50-talet med tanke på den milda gula färgen bakom badkaret och ljusblå bakom handfatet. Färgerna flagnar men jag tycker ändå att det är väldigt fint. 

(Åsså avsändarens namn.)

Och jag tänker: kanske är det så att man måste flytta bort från hembygden för att se det värdefulla i sin uppväxtmiljö...

https://www.instagram.com/p/BPa2_VuBd6b/?taken-by=slojdingenjorn
Masonit är inte skit.  
Bild härifrån
.
.

2 kommentarer:

  1. Hej ja jag har många fina upplevelser av Masonit eller Bård som de sa hemma om det inte menades den oljehärdade varianten som var hårdare och mer tålig för fukt, då sa man masonit.
    Trotts att jag får en rätt häftig snuva av board dammet, det är ju mycket bark i det som jag också är allergisk mott.
    Har jag byggt mycket i Masonit/bård bl, en Canadesare (kanot) all handa konstruktioner, mm.
    Min Farfar använde masonit/board (som va bl Båttbyggare och snickare,) i rätt mycket snickerier den får en väldigt fin yta och utseende när den lackas på den tiden användes Fernissa som gav en högglansig yta och vatten motstående.
    kul med dina minnen.
    Många köksskåp har byggts av detta fina matterial.
    Gunnar fr Hälsingekusten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du berättar Dina minnen! Brukar ibland fundera över vilka som hittar hit till bloggen :-) Jag har ungefär samma erfarenhet som Du av masonite/board/träfiberskivor - fast i mitt fall var det pappa som byggde grejerna. Båtar, skrin, möbler, klädgalgar, vedkorgar, köksskåp mm. Förutom att slå oljehärdad masonite samt ribbor på husets ytterväggar.
      Stort tack för din kommentar!

      Radera

Tyck till om du vill...