23 augusti 2018

Norrlandshusmoderns HJÄLPREDA

Med handskrift står min mammas flicknamn och "gåva från Kungl Medicinalstyrelsen 1937" skrivet med bläckpenna på försättsbladet till den här boken. Det var under min mors år i fortsättningsskolan (klass 7) som boken delades ut. Norrländska flickor skulle fostras i husliga göromål, bli goda husmödrar och föda arbetsdugliga barn. Boken gavs ut 1933.

Läser man innehållsförteckningen ser man att det är stockholmare som ger norrländska kvinnor råd i bostadsvård,  kost, hygien och hälsa. En enda person är boende i Norrland, en provinsialläkare i Luleå, av adlig släkt och född i Mellansverige, kommer till tals för att "skriva norrlänningar på näsan".

Det var viktigt att hålla den norra landsändans landsbygd vid liv eftersom arbetskraft behövdes vid sågverk, skogsarbeten, flottning, gruvor - ja, vid exploatering av naturresurser. Ungefär som idag. 1930-talet var rasbiologins starka årtionde och vissa ilningar av obehag går genom kroppen. Min man tycker jag tar i och övertolkar och han ser Hjälpredan som något annat - inte som överförmynderi. Visst, "hjälpredan" var säkert välmenande men ändå tycker jag mig känna igen dagens syn på norrländsk landsbygd.

Recepten i slutet är roliga att läsa, enkla råvaror, enkel matlagning. Inga finesser. Det behöver inte norrländska lantliga husmödrar ha då de kommer ur en svag socioekonomisk grupp. En del av maten minns jag från min uppväxttid - pärpalten och blodpalten som ett par exempel.

Norrlandsundersökningen. En socialhygienisk kartläggning som bör betänkas särskilt av kvinnor. Recension 1934 av Ada Nilsson.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...