3 augusti 2010

Minnet är inte alltid att lita på

Jag har farit med osanning - men inte med flit!
Under städandet av hemmanet har jag hittat den rullgardin av papper som fanns i det stora köksfönstret på övervåningen i mitt barndoms kök. Det var treluftsfönster med tre rutor i varje luft. Då det gjordes om till ett tvåluftsfönster med balkongdörr 1971, rullades gardinen ihop för alltid. Men den sparades! Då jag rullade upp den förra veckan återsåg jag bilden som satt fastklistrad på den efter 30 år.


















Jag har hävdat att det var fiskargubben med snugga som tittat ner på oss vid köksbordet. Men det var inte så. Visserligen handlar det om en man med sjön som arbetsplats, precis som fiskargubben, men bilden föreställer en sjökapten som läser sjökort i sin kajuta. Runt bilden har tapetbård klistrats, med gerade hörn, allt för att likna en tavelram. Mamma förstås!

Den skäggige sjöbusen med "comb over-frisyr" och oljerock blev ett kärt återseende för min del. Och jag gläds och förvånas över allt som är undanstoppat och därmed sparat.
Den reproducerade oljemålningen heter Grumset farvann och är målad 1891 av den norske målaren Christian Krohg (1852-1925). Originalet finns på Göteborgs konstmuseum och titeln blir på svenska "Oklart farvatten".

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...