21 oktober 2009

Orangerött ljus

Titta! Ögat med det orangeröda skenet är igång igen. Elspisens från Husqvarna har två lampor. Båda fungerar fortfarande! Det är så trevligt att än en gång ha möjlighet att minnas med verkligheten framför sig i nuet.

Den minsta plattan som jag kokar kaffe på är rekordsnabb. Jag trodde den skulle vara segare än spisen från 70-talet i nedervåningens kök. Där är dessutom en eller flera plattor utbytta. Första gången jag kokade kaffe på 50-tals spisen, efter att den återinstallerats, kokade det över. Haha...



Jag skriver mycket om olika prylar, jag tycker om att skriva ner minnen om dem. Jag gillar föremål och har fått höra att jag är materialist. Jojo…

Minnen kan förknippas med föremål, kanske hakar jag upp minnet på prylar, kanske hjälper sakerna mig att minnas. Jag vet med mej att jag har bra bildminne.

Jag tycker det är fantastiskt att ta i en pryl som min farmorsmorfarsfar har använt och hållit i. Det är enda sättet, som jag ser det, att komma nära en anfader död sedan länge... För han kunde inte skriva ner sina tankar, han var analfabet, född 1787 innan folkskolestadgan kom, som gav alla barn rätt till skolgång. Han var heller inte av adlig börd eller prästsläkt. Hade han kunnat skriva kanske det blivit om dagliga göranden och låtanden som här. Kommen ur bondesläkt hade han på den tiden inte möjlighet till skolundervisning. Bomärket var hans "namnteckning". Men det han kunde om skog, trävirke, jordmåner, grödor och hantverk - traderad samt självlärd kunskap - kan inte många idag.

Det här med döda prylar betyder ju inte att jag inte bryr mig om människor. Jag ser ingen motsättning i att bry sig om både föremål OCH levande människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...