15 juli 2015

Inspiration

Ännu en hembygdsgård. Kvällen är sen men solen lyser ännu. Jag styr bilen mot platsen som skylten vid vägen utpekar. Finner en för landskapet så typisk byggnadsform, en korsbyggnad med spåntak och utsirad entré.
 
Gårdstunet är vackert med kort gräs utan att vara snaggat med blommor.
Det är stängt för dagen. Ändå finner jag saker att inspireras av. Enbart lugnet är en lisa för själen. Kaffetermosen kommer fram, Och titta där uppe på andra våningen, i mittersta fönstret...
... så klart att man kan göra så där förstås. Släta hängande gardinvåder på sidorna och i mitten en fint virkad kvadratisk textil, kanske en duk. Jag tar med mig detta som inspiration till ett annat hus.
Till det här gårdstunet flyttades Edholms stuga 1925. I denna lilla enkammarstuga bodde hembygdsforskaren Per Edholm fram till 1921. Stugan tillhörde ett litet torp i Bålsjö.

Ångermanland i mitt hjärta. Ännu en vacker kulturbemängd plats - Bjärtrå hembygdsgård i Strinne. Känner mig mer som ångermanländska än västerbottniska. Kulturbevarandet är olika i de här landskapen.
.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...