15 mars 2016

Glasbranschen

VÅREN RULLAR IN...
Hela ens värld speglas i en glassfär.
I en av alla de branschtidskrifter som jag får, tidningen Glas, fanns på digitalversionen, bilder som fick mitt arkitekthjärta att minnas leken med kulor på gammvägen, Kustlandsvägen.
Det får inte vara för torrt och inte för blött på grusvägen för att kunna spela kula, en väldigt trivsam lek. Vi barn hade stenkulor (av färgad finbetong) eller de här spiralfärgade glaskulorna. Glaskulorna var mer värda än stenkulorna. Så klart. Ända sedan antiken har glaspärlor fängslat människan.

När kulorna kom fram ur kulpåsen var det vår. Så trevligt att bli påmind om detta igen på detta viset.
.
.

4 kommentarer:

  1. kommer ihåg...och den mest värdefulla kulan vad Danken.
    En tung kula i blankt stål.

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga bilder, glas är vackert och din bilder är som en oas!
    Mitt barnbarn har en stor låda som förvaras här hos mig över vintern, nu ska den lådan snart fram och flytta hem till honom tänker jag :-)
    ordet gamm lärde jag mig då jag kom hit och det är ett mycket bra ord :-) Nu ska jag läsa båkat, jisses så länge sedan jag var här -- gamminläggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove! Gamm är ett bra ord. Men ännu mer anvndbart är "he" tycker jag.

      Radera

Tyck till om du vill...