18 april 2011

Klippa håret

Det här bomullstygets mönster och tunna men täta kvalitet kommer för alltid att vara förknippat med hårklippning för min del.
Vassa saxar med välsmorda skruvar.


Usch vad den här kunde slita om det gick för fort att föra den framåt i nackhåret i förhållande till hastigheten i handens klipprörelser.
Det här är frisörstolen. Jättekul att sitta på den och bli snurrad till högsta höjden med blommiga skynket över axlarna.
Den här manicken har inte provats på mej, det ser ut att vara för män. Fast det står att den kan användas för borttagning av generande hårväxt förstås. Och det var väl kvinnor det riktar sig till då. Utbytbara rakblad placerade i hårdplast från 70-talet. PAT.P DESIGN.P. ab harry. MADE IN SWEDEN. Det blir allt svårare att få tag i lösa rakblad. Engångshyvlar har tagit över. Eller elektriska rakapparater.
Minns jag rätt var det som nybliven tonåring jag för första gången gick till en frisörska. Det var dära Vall´n hos Öbergs damfrisering. Kommer du som läser ihåg första besöket på en frisersalong? Jag minns att jag inte var alldeles nöjd förrän efter några dagar. Det tog tid att vänja sig med tjejpolisonger och synliga öron.
.
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

  1. Jodå, minsann! Mor ville att jag skulle ha lugg och håret avklippt jäms med öronen och jag som ville ha en lång hårgardin att slänga med... Och hästsvans.

    Det brukar gå att hitta lösa rakblad till tapetknivar. Om du skulle få för dig att vilja ta bort något generande med den där manicken...

    SvaraRadera
  2. Ja tänk att mödrar och döttrar så ofta tycker olika ;-)

    Min lilla ask rakblad är på upphällningen. Jag skär papper och kartong med dem, tar bort klister på fönterglas efter pappersstjärnor mm. Jättebra tips, tack Mira!

    SvaraRadera
  3. Vilket jättefint tyg! Och kul med alla gamla saxar och grejer!

    SvaraRadera
  4. Ja de är riktigt verkliga minnen.

    SvaraRadera
  5. Jag klippte mig hemma eftersom jag inte FICK klippa av mig mitt långa hår för mor. Första besöket hos en frisör skedde därför när jag var 15 år och skulle få håret färgat... svart med röda slingor.... Sen dröjde det tills jag var 21 tills jag fick min första riktiga frisörklippning. Nu klipper jag mitt hår själv. Jag har aldrig blivit riktigt nöjd hos en frisör... inte ens efter några dagar :)

    SvaraRadera
  6. Anna, det var en riktig raketstart hos frissan...

    Skönt att kunna klippa sig själv. Jag tycker det är svårt, har inga "förlåtande" lockar om du förstår vad jag menar. Men det är sällan jag går ut riktigt nöjd från en frisersalong.

    SvaraRadera
  7. ja jistarns det gjorde ont! Jag är uppvuxen i fjällvärlden utan väg och el...mamma klippte mig med en sådan mackapär!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...