Så här undrade två unga journalister på förstasidan av kulturdelen i min nuvarande hemkommun den 25 februari 2011, den dag då förhandlingarna i HD avslutades och väntan på domen startade:
Själv tycker jag det är förfärligt att få höra, då jag på frågan var jag kommer ifrån, svarar N-ling och få veta av insatta bekanta: "Jaha, du kommer där uppifrån där de är rasister."
Jag är inte så stolt över min hemkommun och det handlar inte bara om markägarnas aggressiva tongångar i renbetesmålet. Det är och har länge varit otrevlig lekstuga i kommunhuset. Därför tror jag på en storkommun så upptagningsområdet för politiker från alla läger och tjänstemän blir större, urvalet bredare.
De svenska markägarna påstår bland annat att renarna trampar ner skogsplanteringar. Svenskarna anser att samerna ska ha färre renar i hjordarna, att samernas renskötsel ska gå till som på 50-talet. Borde då inte svenskarnas skogsbruk gå till som det gjorde då också, dvs. utan stora kalhyggen och utan likåriga skogsplanteringar. Borde inte svenskarna sköta sin skog utan stora maskiner om samerna ska sköta sina renar som man gjorde innan maskinernas tillkomst?
Här har jag skrivit mer om samer: Vandrande by och Ångermanland.
*****
Kärande / Fastighetens belägenhet
- Berth Hägglund, Sunnansjö, Aspeå, Hyngelsböle, Långfällan
- Kjell-Ove Strandberg, Aspeå
- Sven-Arne Berglund, Ava
- Per Berglundh, Ava
- Kerstin Margareta Norén, Ava
- Östen Möller, Ava
- Karin Möller, Ava
- Rolf Möller, Ava
- Bertil Sjöberg, Ava
- Ove Johansson, Ava
- Allis Sjölund, Ava
- Sture Sjölund, Ava
- Mårten Kenneman, Ava
- Per Olov Bäcklund, Ava
- Torsten Jonsson, Baggård
- Kenneth Moström, Bjärten
- Brage Göstasson, Brattfors
- Christina Rönnberg, Brattfors
- Anders Rönnberg, Brattfors
- Ann-Charlotte Lundgren, Brattsbacka
- Yngve Lundgren, Brattsbacka
- Doris Levisson, Brattsbacka
- Ronny Levisson, Brattsbacka
- Kerstin Nordell, Brattsbacka
- Allan Nordell, Brattsbacka
- Rolf Holmgren, Bredvik
- Jens Östensson, Djupsjö
- Elisabeth Häggström, Djupsjö
- Ingvar Häggström, Djupsjö
- Ann-Marie Engman, Djupsjö
- Anders Engman, Djupsjö
- Willy Ohlsson, Djupsjö
- Elin Söderholm, Djupsjö
- Anna-Lena Tavelin, Djupsjö
- Tore Ledström, Djupsjö
- Borghild Lundström, Gräsmyr
- Gunnar Lundström, Gräsmyr
- Stellan Bäckman, Gräsmyr
- Erik Göran Jakobsson, Gräsmyr
- Alf Olov Jakobsson, Gräsmyr
- Roland Nyberg, Gräsmyr
- Margit Åhman, Hallen
- Erik Åhman, Hallen
- Ingemar Åhman, Hallen
- Martin Åhman, Hallen
- Lars Helgesson, Hallen
- Stefan Holmgren, Hummelholm
- Ann-Katrin Berggren, Hummelholm
- Leif Berggren, Hummelholm
- Peter Nyberg, Hummelholm
- Kurt Nyberg, Hummelholm
- Ola Konradsson, Hyngelsböle
- Eivar Ersholt, Hyngelsböle
- Torbjörn Bergh, Hyngelsböle
- Atle Evelid, Hyngelsböle
- Joel Johansson, Högland
- Roland Hörnsten, Hörnsjö
- Ivan Norgren, Hörnsjö
- Enok Nordstrand, Hörnsjö
- Roine Eriksson, Hörnsjö
- Gustav Gustavsson, Hörnsjö
- Gunnel Ann-Kristin Lundström, Hörnsjö
- Kent Lundström, Hörnsjö
- Stefan Eriksson, Hörnsjö
- Anita Dowald, Järnäs
- Ulla Lindgren, Järnäs
- Gunni-Gerd Wallander, Järnäs
- Åke Häggström, Järnäs
- Rolf Lennart Fällman, Järnäs
- Hans Ögren, Järnäs
- Siv Pettersson, Järnäs
- Anita Eriksson, Järnäs
- Kenneth Molin, Järnäs
- Karl-Gunnar Eriksson, Järnäs
- Ulrika Hurdén, Järnäs
- Klas-Göran Sahlén, Järnäs
- Gabriella Boström, Ledusjö
- Astrid Johansson, Ledusjö
- Nils Johansson, Ledusjö
- Christina Rönnberg, Levar
- Janette Johansson, Lögdeå
- Bengt Johansson, Lögdeå
- Ulla Nilsson, Mullsjö
- Mårten Nilsson, Mullsjö
- Erik Barrlund, Mullsjö
- Arne Johansson, Mullsjö
- Gun-Britt Nyman, Mullsjö
- Tore Nyman, Mullsjö
- Torgny Norén, Mullsjö
- Håkan Magnusson, Mullsjö
- Staffan Engman, Mullsjö
- Ingalill Jonsson, Mullsjö
- Kenneth Jonsson, Mullsjö
- Elly Norén, Mullsjö
- Urban Norén, Mullsjö
- Lars Granström, Mullsjö
- Birgitta Jacobsson, Mullsjö
- Kent-Olov Olsson, Nordsjö
- Jan Johansson, Nyåker
- Catarina Söderberg, Olofsfors
- Tommy Söderberg, Olofsfors
- Karl-Erik Sandström, Stavsjöholm
- Ann-Britt Sellman, Stavsjöholm
- Torbjörn Sandström, Stavsjöholm
- Tomas Sandström, Stavsjöholm
- Niklas Sandström, Stavsjöholm
- Martin Edvinsson, Stavsjöholm
- Curt Jonsson, Sunnansjö
- Henry Jonsson, Sunnansjö
- Gunnar Åström, Sunnansjö
- Elisabeth Granström, Sunnansjö
- Sture Granström, Sunnansjö
- Bernt Nyhlén, Sunnansjö
- Mikael Hägglund, Sunnansjö
- Ingrid Wallgren, Öre
- Sven Öberg, Öre
- Bo Sundqvist, Öre
- Rolf Johansson, Öre
- Rune Tjernström, Örelund
.
Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang - varför dra fram etnicitet o rasism - varför inte se det som en konflikt mellan två näringar?
SvaraRaderaSkogsägarna representerar väl "svenskar" lika lite som renägarna kan stå som representater för alla "samer"?
Känns som ett väldigt rasistiskt sätt att sätta folk i bås...
Annika, det är inte jag som säger att det handlar om rasism. Det var en ny bekantskap i Mellansverige, som då jag presenterade mej frågade var jag kom ifrån och då drog parallellen med renbetesmålet och rasism.
SvaraRaderaVisst är det en tvist mellan två näringar. Absolut. Minns att markägarnas rättegångskostnader betalas av Norra Skogsägarna och LRF tillsammans.
Men den som drivit processen från markägarna, Hägg-d, säger själv i en artikel i DN 2006 ( http://www.dn.se/nyheter/sverige/dagens-dom-avgorande-for-samerna ) att han ”har så gamla släktanor så jag kan vara kvän och de var här före samerna. Samerna påstår jämt att de är ursprungsbefolkning men det är skitsnack. Hur kan vi svenskar ha gått på den historien? säger han.”
Här går alltså den drivande markägaren själv in med ett argument om etnicitet. Längst ner i ovan nämnda DN artikeln talar även en av markägarna om rasism som ligger bakom.
För min del är frågan rätt enkel. Jag anser att man inte skall ha vissa rättigheter baserade på hudfärg, kön, härkomst eller livsåskådning. Jag finner dessutom sedvänjelagstiftningen vara ren stenålder. Jag är sällan imponerad över beskyllningar om rasism.
SvaraRaderaKom igen och snacka om rennäringsproblem den dagen som rennäringen är öppen för alla svenskar. Och om den fortsättningsvis skall vara subventionerad, subventioneras för alla som har licens.
Domen är ett skämt. Och bara PK (politiskt korrekt).
Wunder, jag tycks förstå att du är storstadsbo.
SvaraRaderaJag är markägare i det område som behandlas i domen. Jag har inte störts av renar som söker och finner renlav till vinterföda på min mark. Renar äter inte tallplantor och förstör inte planteringar på samma sätt som älgar gör. Och det är långt ifrån varje vinter jag har renar på min mark. Inom byn har vi många namn på platser som minner om samernas närvaro, likaså finns fragila lämningar. Diskussionen som pågått har behandlat en fråga omöjlig att besvara – vilka var här först? Svenskar eller samer?
Jag ser på stor del av tillvaron ur kulturhistorisk aspekt, så även renarnas vinterbete längs norrlandskusten. Min morfar, vars hus jag bloggar om, levde i samförstånd med lapparna som man sa då för tiden. Skyddas inte samhällets olika kulturyttringar menar jag att vi är illa ute som samhälle. Det handlar om allas rötter. Samerna erkändes som ett folk, inte bara en minoritetsgrupp, i Sveriges grundlag 1/1 2011, så visst kan man tycka att domen är PK om man vill, att domstolen tar hänsyn till detta folk. Också.
Några rättelser kan vara på sin plats. 1. Norra skogsägarna och LRF betalade INTE hela rättegångskostnaden det fördelades mellan dessa och markägarna.
SvaraRadera2. Kväner, är i norge erkända som ett av ursprungsfolken.( det finns 3 eller 4 urfolk i norge) I Sverige kommer alldrig kvänerna att få det previlegiet att bli erkända som urfolk, varför jo samerna gjorde anspråk på det först. Sen så finns det en historia runt denna fråga som ingen vill ta i nämligen att det finns invandrare inom samerna. Ryssarna körde lite etnisk rensing för en massa år sedan och då hamnade ett antal ryska renägare i sverige, finland, norge. Ska inte gå in på alla detaljer men som de flesta vet finns en långt större konflikt inom rennärning-lappar-samer än vad som varit fallet mellan markägarna i renmålet och berörda renägare. En av orsakerna till konflikten mellan renägande samer och icke renägande samer är just denna att en del av nuvarande renägare kom hit utifrån och trängde undan de "bofasta" samerna. Sen har ju staten haft sina fingrar med i spelet under mycket lång tid, en av grunderna till dagens "problem" tillkom när staten stal lappskattelanden från samerna. Då gick rennäringen från att ha varit en enskild rätt på eget lappskatteland till en kollektiv rätt som kunde nyttja all statlig mark (dvs de gamla lappskattelanden. Det gamla lappskattelandens utsträckning följde i stor sett nuvarande Lappland. En av anledningarna varför domen blev politisk tror jag är den att staten vill inte att hela historien ska komma fram hur lapparna blivit behandlade genom historien, en annan anledning tror jag också är att staten är den största markägaren ( statens fastighetsverk, sveaskog)och dom vill inte själva ratifisera ilo 169 och återföra äganderätten till dessa landområden på samerna. Sen så pratar samerna mycket om rasism men det är bara en rökridå för dom kallar sina "egna" rasister i vissa lägen. Nuvarande renägare har på bekostnad av alla övriga samer och lappar skaffat sig stora fördelar genom att samekulturen är så hårt knuten till just renen. Detta krigar övriga samer emot.
Under rättegången satt ett av samerna expert vittne och sa att "renärningen i nuvarande form uppstod på 1600 talet" samma man sa också att "samerna invandrade från öster när isen smälte undan". Med tanke på golfströmmen tror jag att isen smälte undan från flera håll och det som var så att säga "först" kom vandrande från söder. I skåne finns det flera utgrävningar som visar att det jägarfolk som levde där för länge sedan levde bla på ren. En utgrävning efter bottnia banan visade på en boplats om inte var samisk osv. Jag tror att fastsälla vem som var först inte går utan vi är alla lika mycket eller lite urfolk i norrland.
Jag tar normalt inte emot anonyma kommentarer.
SvaraRaderaDu är markägare förstår jag. Intressant att få din syn, SH!
Att försöka reda ut vem som var först på plan är omöjligt och ointressant som du skriver. Att påstå att invånarna som slog sig ner på stenåldersboplatsen i Vuollerim för 6000 år sedan var kväner, svenskar, finnar, norrmän, samer är ointressant och kanske omöjligt att utreda.
Jag och min släkt bakåt inte haft problem med renägande samer här i byn och kommunen.
Så fort två människor möts börjar positionering. Jag ser storögt på hur konflikten får sitt uttryck!