27 april 2011

Renbetesmålet i Nordmaling

Idag föll Högsta Domstolens dom angående renbetesmålet i Nordmaling. Samerna vann den mångåriga tvisten om renbetesrätten här vid kusten. Läs Dagens Nyheter, SvD och lokala Västerbottens Kuriren.

Så här undrade två unga journalister på förstasidan av kulturdelen i min nuvarande hemkommun den 25 februari 2011, den dag då förhandlingarna i HD avslutades och väntan på domen startade:


Själv tycker jag det är förfärligt att få höra, då jag på frågan var jag kommer ifrån, svarar N-ling och få veta av insatta bekanta: "Jaha, du kommer där uppifrån där de är rasister."

Jag är inte så stolt över min hemkommun och det handlar inte bara om markägarnas aggressiva tongångar i renbetesmålet. Det är och har länge varit otrevlig lekstuga i kommunhuset. Därför tror jag på en storkommun så upptagningsområdet för politiker från alla läger och tjänstemän blir större, urvalet bredare.

De svenska markägarna påstår bland annat att renarna trampar ner skogsplanteringar. Svenskarna anser att samerna ska ha färre renar i hjordarna, att samernas renskötsel ska gå till som på 50-talet. Borde då inte svenskarnas skogsbruk gå till som det gjorde då också, dvs. utan stora kalhyggen och utan likåriga skogsplanteringar. Borde inte svenskarna sköta sin skog utan stora maskiner om samerna ska sköta sina renar som man gjorde innan maskinernas tillkomst?

Här har jag skrivit mer om samer: Vandrande by och Ångermanland.

*****
Nedan finns de markägare som deltog i renbetesmålet i Nordmaling T 1733-98 med tingsrättsdom 2006-01-20 till samernas sedvanerätts fördel. Denna förteckning hittade jag då på nätet, nu borttagen (http://svt.se/content/1/c6/52/26/40/T%201733-98%20Dom%202006-01-20%20%20Bilaga.pdf). I den fortsatta processen till Högsta domstolen ingick 105 markägare, således inte samtliga här nedan listade. Vilka som hoppade av är för mej okänt.

Kärande / Fastighetens belägenhet
  1. Berth Hägglund, Sunnansjö, Aspeå, Hyngelsböle, Långfällan
  2. Kjell-Ove Strandberg, Aspeå
  3. Sven-Arne Berglund, Ava
  4. Per Berglundh, Ava
  5. Kerstin Margareta Norén, Ava
  6. Östen Möller, Ava
  7. Karin Möller, Ava
  8. Rolf Möller, Ava
  9. Bertil Sjöberg, Ava
  10. Ove Johansson, Ava
  11. Allis Sjölund, Ava
  12. Sture Sjölund, Ava
  13. Mårten Kenneman, Ava
  14. Per Olov Bäcklund, Ava
  15. Torsten Jonsson, Baggård
  16. Kenneth Moström, Bjärten
  17. Brage Göstasson, Brattfors
  18. Christina Rönnberg, Brattfors
  19. Anders Rönnberg, Brattfors
  20. Ann-Charlotte Lundgren, Brattsbacka
  21. Yngve Lundgren, Brattsbacka
  22. Doris Levisson, Brattsbacka
  23. Ronny Levisson, Brattsbacka
  24. Kerstin Nordell, Brattsbacka
  25. Allan Nordell, Brattsbacka
  26. Rolf Holmgren, Bredvik
  27. Jens Östensson, Djupsjö
  28. Elisabeth Häggström, Djupsjö
  29. Ingvar Häggström, Djupsjö
  30. Ann-Marie Engman, Djupsjö
  31. Anders Engman, Djupsjö
  32. Willy Ohlsson, Djupsjö
  33. Elin Söderholm, Djupsjö
  34. Anna-Lena Tavelin, Djupsjö
  35. Tore Ledström, Djupsjö
  36. Borghild Lundström, Gräsmyr
  37. Gunnar Lundström, Gräsmyr
  38. Stellan Bäckman, Gräsmyr
  39. Erik Göran Jakobsson, Gräsmyr
  40. Alf Olov Jakobsson, Gräsmyr
  41. Roland Nyberg, Gräsmyr
  42. Margit Åhman, Hallen
  43. Erik Åhman, Hallen
  44. Ingemar Åhman, Hallen
  45. Martin Åhman, Hallen
  46. Lars Helgesson, Hallen
  47. Stefan Holmgren, Hummelholm
  48. Ann-Katrin Berggren, Hummelholm
  49. Leif Berggren, Hummelholm
  50. Peter Nyberg, Hummelholm
  51. Kurt Nyberg, Hummelholm
  52. Ola Konradsson, Hyngelsböle
  53. Eivar Ersholt, Hyngelsböle
  54. Torbjörn Bergh, Hyngelsböle
  55. Atle Evelid, Hyngelsböle
  56. Joel Johansson, Högland
  57. Roland Hörnsten, Hörnsjö
  58. Ivan Norgren, Hörnsjö
  59. Enok Nordstrand, Hörnsjö
  60. Roine Eriksson, Hörnsjö
  61. Gustav Gustavsson, Hörnsjö
  62. Gunnel Ann-Kristin Lundström, Hörnsjö
  63. Kent Lundström, Hörnsjö
  64. Stefan Eriksson, Hörnsjö
  65. Anita Dowald, Järnäs
  66. Ulla Lindgren, Järnäs
  67. Gunni-Gerd Wallander, Järnäs
  68. Åke Häggström, Järnäs
  69. Rolf Lennart Fällman, Järnäs
  70. Hans Ögren, Järnäs
  71. Siv Pettersson, Järnäs
  72. Anita Eriksson, Järnäs
  73. Kenneth Molin, Järnäs
  74. Karl-Gunnar Eriksson, Järnäs
  75. Ulrika Hurdén, Järnäs
  76. Klas-Göran Sahlén, Järnäs
  77. Gabriella Boström, Ledusjö
  78. Astrid Johansson, Ledusjö
  79. Nils Johansson, Ledusjö
  80. Christina Rönnberg, Levar
  81. Janette Johansson, Lögdeå
  82. Bengt Johansson, Lögdeå
  83. Ulla Nilsson, Mullsjö
  84. Mårten Nilsson, Mullsjö
  85. Erik Barrlund, Mullsjö
  86. Arne Johansson, Mullsjö
  87. Gun-Britt Nyman, Mullsjö
  88. Tore Nyman, Mullsjö
  89. Torgny Norén, Mullsjö
  90. Håkan Magnusson, Mullsjö
  91. Staffan Engman, Mullsjö
  92. Ingalill Jonsson, Mullsjö
  93. Kenneth Jonsson, Mullsjö
  94. Elly Norén, Mullsjö
  95. Urban Norén, Mullsjö
  96. Lars Granström, Mullsjö
  97. Birgitta Jacobsson, Mullsjö
  98. Kent-Olov Olsson, Nordsjö
  99. Jan Johansson, Nyåker
  100. Catarina Söderberg, Olofsfors
  101. Tommy Söderberg, Olofsfors
  102. Karl-Erik Sandström, Stavsjöholm
  103. Ann-Britt Sellman, Stavsjöholm
  104. Torbjörn Sandström, Stavsjöholm
  105. Tomas Sandström, Stavsjöholm
  106. Niklas Sandström, Stavsjöholm
  107. Martin Edvinsson, Stavsjöholm
  108. Curt Jonsson, Sunnansjö
  109. Henry Jonsson, Sunnansjö
  110. Gunnar Åström, Sunnansjö
  111. Elisabeth Granström, Sunnansjö
  112. Sture Granström, Sunnansjö
  113. Bernt Nyhlén, Sunnansjö
  114. Mikael Hägglund, Sunnansjö
  115. Ingrid Wallgren, Öre
  116. Sven Öberg, Öre
  117. Bo Sundqvist, Öre
  118. Rolf Johansson, Öre
  119. Rune Tjernström, Örelund
Läs Högsta domstolens dom HÄR.
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

6 kommentarer:

  1. Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang - varför dra fram etnicitet o rasism - varför inte se det som en konflikt mellan två näringar?
    Skogsägarna representerar väl "svenskar" lika lite som renägarna kan stå som representater för alla "samer"?
    Känns som ett väldigt rasistiskt sätt att sätta folk i bås...

    SvaraRadera
  2. Annika, det är inte jag som säger att det handlar om rasism. Det var en ny bekantskap i Mellansverige, som då jag presenterade mej frågade var jag kom ifrån och då drog parallellen med renbetesmålet och rasism.

    Visst är det en tvist mellan två näringar. Absolut. Minns att markägarnas rättegångskostnader betalas av Norra Skogsägarna och LRF tillsammans.

    Men den som drivit processen från markägarna, Hägg-d, säger själv i en artikel i DN 2006 ( http://www.dn.se/nyheter/sverige/dagens-dom-avgorande-for-samerna ) att han ”har så gamla släktanor så jag kan vara kvän och de var här före samerna. Samerna påstår jämt att de är ursprungsbefolkning men det är skitsnack. Hur kan vi svenskar ha gått på den historien? säger han.”

    Här går alltså den drivande markägaren själv in med ett argument om etnicitet. Längst ner i ovan nämnda DN artikeln talar även en av markägarna om rasism som ligger bakom.

    SvaraRadera
  3. För min del är frågan rätt enkel. Jag anser att man inte skall ha vissa rättigheter baserade på hudfärg, kön, härkomst eller livsåskådning. Jag finner dessutom sedvänjelagstiftningen vara ren stenålder. Jag är sällan imponerad över beskyllningar om rasism.

    Kom igen och snacka om rennäringsproblem den dagen som rennäringen är öppen för alla svenskar. Och om den fortsättningsvis skall vara subventionerad, subventioneras för alla som har licens.

    Domen är ett skämt. Och bara PK (politiskt korrekt).

    SvaraRadera
  4. Wunder, jag tycks förstå att du är storstadsbo.
    Jag är markägare i det område som behandlas i domen. Jag har inte störts av renar som söker och finner renlav till vinterföda på min mark. Renar äter inte tallplantor och förstör inte planteringar på samma sätt som älgar gör. Och det är långt ifrån varje vinter jag har renar på min mark. Inom byn har vi många namn på platser som minner om samernas närvaro, likaså finns fragila lämningar. Diskussionen som pågått har behandlat en fråga omöjlig att besvara – vilka var här först? Svenskar eller samer?

    Jag ser på stor del av tillvaron ur kulturhistorisk aspekt, så även renarnas vinterbete längs norrlandskusten. Min morfar, vars hus jag bloggar om, levde i samförstånd med lapparna som man sa då för tiden. Skyddas inte samhällets olika kulturyttringar menar jag att vi är illa ute som samhälle. Det handlar om allas rötter. Samerna erkändes som ett folk, inte bara en minoritetsgrupp, i Sveriges grundlag 1/1 2011, så visst kan man tycka att domen är PK om man vill, att domstolen tar hänsyn till detta folk. Också.

    SvaraRadera
  5. Några rättelser kan vara på sin plats. 1. Norra skogsägarna och LRF betalade INTE hela rättegångskostnaden det fördelades mellan dessa och markägarna.
    2. Kväner, är i norge erkända som ett av ursprungsfolken.( det finns 3 eller 4 urfolk i norge) I Sverige kommer alldrig kvänerna att få det previlegiet att bli erkända som urfolk, varför jo samerna gjorde anspråk på det först. Sen så finns det en historia runt denna fråga som ingen vill ta i nämligen att det finns invandrare inom samerna. Ryssarna körde lite etnisk rensing för en massa år sedan och då hamnade ett antal ryska renägare i sverige, finland, norge. Ska inte gå in på alla detaljer men som de flesta vet finns en långt större konflikt inom rennärning-lappar-samer än vad som varit fallet mellan markägarna i renmålet och berörda renägare. En av orsakerna till konflikten mellan renägande samer och icke renägande samer är just denna att en del av nuvarande renägare kom hit utifrån och trängde undan de "bofasta" samerna. Sen har ju staten haft sina fingrar med i spelet under mycket lång tid, en av grunderna till dagens "problem" tillkom när staten stal lappskattelanden från samerna. Då gick rennäringen från att ha varit en enskild rätt på eget lappskatteland till en kollektiv rätt som kunde nyttja all statlig mark (dvs de gamla lappskattelanden. Det gamla lappskattelandens utsträckning följde i stor sett nuvarande Lappland. En av anledningarna varför domen blev politisk tror jag är den att staten vill inte att hela historien ska komma fram hur lapparna blivit behandlade genom historien, en annan anledning tror jag också är att staten är den största markägaren ( statens fastighetsverk, sveaskog)och dom vill inte själva ratifisera ilo 169 och återföra äganderätten till dessa landområden på samerna. Sen så pratar samerna mycket om rasism men det är bara en rökridå för dom kallar sina "egna" rasister i vissa lägen. Nuvarande renägare har på bekostnad av alla övriga samer och lappar skaffat sig stora fördelar genom att samekulturen är så hårt knuten till just renen. Detta krigar övriga samer emot.
    Under rättegången satt ett av samerna expert vittne och sa att "renärningen i nuvarande form uppstod på 1600 talet" samma man sa också att "samerna invandrade från öster när isen smälte undan". Med tanke på golfströmmen tror jag att isen smälte undan från flera håll och det som var så att säga "först" kom vandrande från söder. I skåne finns det flera utgrävningar som visar att det jägarfolk som levde där för länge sedan levde bla på ren. En utgrävning efter bottnia banan visade på en boplats om inte var samisk osv. Jag tror att fastsälla vem som var först inte går utan vi är alla lika mycket eller lite urfolk i norrland.

    SvaraRadera
  6. Jag tar normalt inte emot anonyma kommentarer.

    Du är markägare förstår jag. Intressant att få din syn, SH!

    Att försöka reda ut vem som var först på plan är omöjligt och ointressant som du skriver. Att påstå att invånarna som slog sig ner på stenåldersboplatsen i Vuollerim för 6000 år sedan var kväner, svenskar, finnar, norrmän, samer är ointressant och kanske omöjligt att utreda.

    Jag och min släkt bakåt inte haft problem med renägande samer här i byn och kommunen.

    Så fort två människor möts börjar positionering. Jag ser storögt på hur konflikten får sitt uttryck!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...