15 april 2011

Håll naturen ren

En kampanj som fastnat djupt i mej är Håll Naturen Ren. Den lanserades på initiativ av Svenska Naturskyddsföreningen 1962 och då användes logotypen för första gången. Numera är det en stiftelse som heter "Håll Sverige rent".

Att jag fastnat för budskapet i kampanjen beror på att jag var i lämplig ålder för att påverkas och att logotypen var så vacker - så tydlig, klar och distinkt. Snygga färger och det som tilltalar mej är den stiliserade bilden av skogen som speglar sig i sjön. Så svenskt. Genial tycker jag fortfarande. Sen höll, och håller, jag med om det som kampanjen ville peka på: att vi ska vårda vår natur väl.

År 1940 kunde samma budskap se ut så här:

Hör nu, jag ger dig värme i din ugn, kraft i din motor, sprit i din kropp, papper och silke och tvål - är detta vad du ger mej!?
Ur Lutfisken 1940.

De jag pratar med om att hålla naturen ren har lite olika meningar om vad det innebär. Och vad allemansrätten tillåter. Jag tycker mej se skillnader beroende på om man bor norr eller söder om Dalälven, dvs hur många kvadratmeter skog man har per person.

Jag lägger ut en enkät i högerspalten. Det ska bli spännande att se hur och om ni över huvud taget svarar.

Frågan lyder så här:

Tycker du att det är ok att dumpa trädgårdsavfall i skogen på annans mark även om det finns en gratis återvinningsstation i kommunen?

Och svarsalternativen är:

* Ja, det spelar ingen roll då dumpade grenar, löv och växtrester multnar om ett antal år.

* Nej, det är inte trevligt att ta skogspromenader, plocka bär och svamp om man hittar sådana dumpningsplatser.

* Ja, vi har enorma arealer med skog i Norrland. Det är så liten procent av ytan som upptas av trädgårdsavfall.

* Nej, använd kompost på egen tomt eller bränn avfallet i ett hörn av den egna tomten.
* Ja, om det är närmare till skogen än till kommunens avgiftsfria miljöstation. Man sparar in bensin och därmed minskas koldioxidutsläppet om man dumpar i skogen.

* Nej, allemansrätten innebär inte att skogen är en fri att använda som trädgårdsavfallsplats.

(Var lugn, din integritet hotas inte då privat åsiktsregistrering inte kan göras på bloggen.)


Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Så! Nu har jag röstat! :)

    SvaraRadera
  2. Ska bli intressant att se hur svaren fördelar sig! Om det hade gått hade det varit intressant att se fördelningen norr och söder om Dalälven...

    SvaraRadera
  3. Men...är det inte ganska sällsynt med dumpingplatser i skogen ??

    SvaraRadera
  4. Jo du anonyme, det hoppas jag verkligen! Men i min hemby kan trädgårdsavfall dumpas i skogen. Annars skulle inte diskussionen ha kommit upp.
    Och gamla avfallsgropar för plåtskrot finns men de byggs inte på.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle ha röstat "Är du galen? Vem vill ge bort sitt trädgårdsavfall+ Det vill man ju ha till sina odlingar som täckmaterial!" men nu ser jag att inlägget inte är gjort nyligen. :)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...