3 april 2011

Hänga tvätt

Här är det vinter, kanske 60-tal, och mamma Karin hänger lite tvätt som hon tvättat för hand inomhus i köket förmodar jag. I bakgrunden syns en grå lada som ännu står kvar, peppar, peppar... Jag trivs med att se den, med att se spåntaket, med att se det lappade spåntaket. Så såg det ut förr, inte ens ett liv bort.
Vinterarbete, endast det nödvändigaste hängdes utomhus.
Sommararbete på 60-talet fångat på ett blekt fotografi. En stor vittvätt med lakan och handdukar har hängts för tork mellan lagård och bostadshus. Det här kan ha varit före påslakanens inträde i hushållet då den amerikanska bäddningen blev vanlig. Vittvätten har kokats utomhus i en vattenvärmare och sköljts i bunke med rinannde vatten. Den flätade tvättkorgen var vanlig i hela landet.

På bilden hänger en trasmatta på tork på en träställning. Sådana ställningar var vanliga på gårdar förr. Jag tänker återkomma till dem vid tillfälle. Tvättlinorna här på gården, de spändes upp mellan väggen på lagården och bostadshuset, knaparna finns fortfarande kvar.

Till sist ett husmorstips - häng lakanen med baksidan utåt på klädsträcket, klestrecke. Då lakanet är torrt och jag ska ta ner det, viker jag det dubbelt först en gång åsså en gång till . Då kommer framsidan utåt och det går som en dans att sträcka, dra, mangla eller vad man nu har för rutin. Själv brukar jag därefter dra lakan inomhus med assistans av mannen i mitt liv. Det blir en riktig dragkamp. Då de är dragna lägger vi dem på bordet, viker och rullar ihop dem var för sig. Lätt är det, fint blir det. Precis så gjorde man i mitt hem en gång i tiden. Som jag minns nu var det en av de få saker som pappa hjälpte till med av "husmorssysslorna". HÄR kan ni läsa en vacker beskrivning av ett barndomsminne med drag i (som jag blivit tipsad om, tack!)
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Hur är läget med dig?
    Kommer på när jag ser den nedersta bilden att jag har fått ärva en liknande korg, det står JOS eller JS i botten från farfar.

    Ha det bra!

    /Josefin

    SvaraRadera
  2. Hej Josefin, läget är bra - bara lite trött just nu. Snö i byn som på övre bilden. Härligt tycker jag.
    Hoppas du har det bra vare sig du är i Norge eller annorstädes!!! De där tvättkorgarna knarrar så trevligt, har du tänkt på det?

    SvaraRadera
  3. En sådan där tvättkorg var min första babysäng. Således inskolad på trivsamt korgknarr. Har nog inte gått oförmärkt förbi. Förresten är det nog många som sovit i gamla tvättkorgar som barn. Nu för tiden används den som julklappskorg...

    SvaraRadera
  4. Mira, antagligen är du yngre än jag. Här blev tvättkorgen överlopps först på 70-talet ;-) Du vet, det här är en trakt och en familj som levde kvar i det gamla länge.

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Jag har det bra, är i Halden i Norge och jobbar=) Hoppas att du blir piggare när våren kommer på riktigt, här är det bara grått och dimmigt, det är nästan bättre att ha mycket snö tills det blir vår på riktigt! Har inte tänkt på hur den knarrar, men när du säger det så håller jag med om att det är rätt så trevligt=) Ha en strålande dag!

    SvaraRadera
  6. Josefin!
    Det är inte snön som möjligtvis gör mig trött. Den piggar upp, snömänniska är vad jag är. April brukar vara den starka skarens månad.

    Ha det väldigt bra själv!!!

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...