19 april 2012

Älskade kopior

Finns det något porslin som har efterapats mera än Mussselmalet från den Konglige Dansk Porslinsfabrik, nu Royal Copenhagen??? Mönstret Musselmalet kom till 1775.
Fast... danskarna i sin tur hade kopierat mönstret från tyska Meissens sortiment, Europas första porslinsfabrik som grundades 1710. Där sålde det stort under namnet "Strohblumen" (eterneller). Tyskarna hade låtit sig inspireras av ett kinesiskt mönster, som i sin tur var en variant på ett japanskt. 
Foto av Patrik Johansson funnet här.
Meissen-skålen ovan med Lökmönstret, föregångaren till Musselmalet, är från 1900-talet. Lökmönstrets ursprung sägs i notisen vara kinesiskt.
Jag minns det här porslinet på de två bilderna ovan från långt tillbaka. En kopia av Musselmalet. När jag hittade ett enda ynka kaffefat här i huset blev återseendet glatt. I vilken mängd porslinet fanns här en gång i tiden, det vet jag inte. Men då jag senare hittade ett dussin kaffekoppar med fat på en loppis slog jag naturligtvis till därför att jag tycker de är vackra och passar in här i huset. Här skulle Royal Copenhagens Musselmalet Blond inte alls passa in, det porslinet hör till en annan socialgrupp än de människor som en gång befolkat detta hus och denna by.

Alva, från Gustavsbergs porslinsfabrik, är en svensk kopia av det här blåvita Meissen-porslinet transformerat via Musselmalet. Det är också oerhört vackert. (Googla om ni inte vet hur det ser ut.)
Allt vackert och intressant behöver inte vara gammalt eller antikt :-) Mega Musselmalet tilltalar mej. Det är frukten av ett lekfullt och nyskapande tilltag gjort av Karen Kjældgård-Larsen som oförskräckt omformade det gamla mönstret in på 2000-talet. Porslinet från Royal Copenhagen är handmålat precis som Musselmalet original men tål maskindisk. Som klassresenär :-) köpte jag en, men bara en, dubbelskalig mugg på Illums Bolighus i Köpenhamn då den kommit ut. Det dubbla porslinsväggarna med luft emellan gör att jag inte bränner mej trots att öra saknas även om drycken är skållhet. Bra idé tycker jag.
 
Det började med industrispionage och slutade som en  kunglig långkörare - förlagan till mitt "IMPORT"-porslin som jag värderar så högt.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Tack för din fantastiska blogg, jag gillar verkligen blandningen av nutid och rötter tillbaka till historien.jag känner mer och mer att nu är det min tur att bevara och föra vidare familjen minnen från förr. Just såna fina trasmattor som nedan vävde min mormor vilket väcker många minnen.

    SvaraRadera
  2. Tack för den vänliga kommentaren, Odensvi!
    Vi skapar vår egen kulturhistoria just nu, samtidigt som vi lever mitt i minnena av tidigare generationer. I sanning en härligt salig blandning! :-)

    SvaraRadera
  3. Alla är mycket vackra! Något visst med blåvitt.

    Det "sura" i min blogg handlar om ev. skolnedläggningar. Igen!

    SvaraRadera
  4. Nästan all typ av nedläggning gör att glesbygden allt mer nafsar i hasorna. Och det är verkligen inte trevligt. Jag förstår att du "surar".

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...