4 april 2012

Tvättställ

Sedan en kort tid tillbaka har jag i min ägo ett tvättställ  från Gustavsbergs porslinsfabrik av modell ä. Det ligger och väntar att få komma till användning,  utan sprickor eller andra skador.


Jag har ett arkitektuppdrag. Där skulle detta vackra tvättställ slängas på soptippen tvärs mot mitt förslag. Då blev det mitt. Precis ett sådant handfat som jag länge önskat mej - förhöjd bakkant, en kran för varmt och en för kallt vatten, bakelitpropp i kedja. Precis som mormors och morfars tvättställ såg ut, det som fanns i huset då jag var litet barn. Kan inte bli lämpligare :-)
.
.

Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Precis ett sån't har jag i min verkstad - byggt 1949. Jag skulle aldrig komma på tanken att byta ut det, fast det inte är särskilt praktiskt när man ska tvätta händerna. Tror också att det kan vara knepigt att få tag på packningar till kranarna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till fyndet! Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint.
    Att utstå och uppleva samma "umbäranden" som man gjorde förr i tiden, med skilda kranar, ska nog gå för sig. Det här med packningarna låter besvärligare, Margaretha. Jag är glad över din insikt om värdet av att behålla ditt tvättställ :-) Långt ifrån alla svenskar tänker så.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...