8 april 2012

Norrländska vårkänslor

Solen värmer vid husets stenfot. Det bruna fjolårsgräset ger vårkänslor. Minns att mamma berättade att jag som tre-fyra-femåring kom hem en vårdag och bad om en filt för jag ville ha picknick på en plätt nära min kamrat Karin Ö:s hus för där syntes (fjolårs)gräs :-)
En rysk blåstjärna och många backskärvfrön är på väg uppåt.
Likaså påskliljor i den magra lilla rabatten.
Men än dröjer pionerna...
Gammvägen, gamla Kustlandsvägen, har lite snö och is kvar efter senaste snöfallet. Men nu är det på upphällningen, snart är vägen bar. Det krasar så härligt under skorna då man tar en promenad på kvällen efter solens nedgång då kylan gjort iskanterna krispiga.

Snart är det möjligt att använda vägen som lekplats igen om man så önskar :-)

.
.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är kul att ha hittat hit. Här fanns mycket intressant läsning.

    Nu ångrar jag att det inte blev någon stugresa i helgen. Kanske har det smält undan där med.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Ingen maj en dager sprider
    som den klarnande april.
    Det visste redan Karlfeldt...

    SvaraRadera
  3. Jag har själv precis gått runt och spanat i rabatterna. Minsta lilla grönt som sticker ger ett vårligt lyckorus. Vilken härlig årstid det är nu och framöver när allt ligger i startgroparna.

    SvaraRadera
  4. Ninna och Marieberg - visst är det härligt. Vi upplever än en gång det som människor i alla tiden upplevt här i landet!!! Och inte blir man less för att det tjatigt upprepas :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...