24 april 2012

Visst är Sverige vackert! Och värt att hålla rent!



Att skicka ett vykort är det absolut enklaste sättet att höra av sig. Lika välkommet som brev. Med det här kortet vill vi på Posten dessutom hjälpa till att värna om den svenska naturen.
Postverkets tryckeri 1974

Jag är ett barn av min tid som tycker om det här budskapet. Är det naivt? Ja det är nog vad jag är i detta fall :-) Tänk ändå vad underbart om människor som söker naturupplevelser och ett levande landskap sökte sig även till min hemkommun på grund av att invånarna talade väl om sin bygd, att man satte det gemensamma intresset för de egna, att man öppnade sig utåt och inte slöt sig som en mur mot främlingar. Och att man värnar landskapet.

Själv minns jag 60-talet då semestrande bilister med registreringsskyltar annanstans ifrån än Y, AC och BD passerade genom vår då vackra by på huvudtrafikleden Riks13 och tutade och vinkade åt oss som höll på med höskörden: räfsade, hässjade, lassade torrt hö på skrindan och körde in det till hölage. Inte kände jag mig som djur i bur bara för att andra tyckte vi var exotiska. Och inte insåg jag då att detta livet och detta förhållningssätt till natur och landskap var på upphällning och att det var blivande kulturhistoria vi höll på med.

Idag är vi himmelsvitt långt från den tiden. Framtidstro? Skapa sin egen situation tillsammans - utan bidrag?
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...