Här är en redogörelse för hur det var att växa upp i Täby på 80- och 90-talen. Intressant tyckte jag då jag läste, så olikt min egen barn- och ungdom. Klasskillnaderna i byn var ytterst små och alla bodde i småhus med egen tomtmark, de flesta familjer med egna hemman. Vi tillhörde alla en annan socioekonomiskt grupp än som beskrivs nedan och jag var ett rätt lyckligt barn som inte längtade bort.
"
I småborgerliga Täby möts betongmodernismen och
idylliskt villaliv. Johan Deurell återvänder till sin barndoms gator och slås
av hur lite som förändrats i den amerikaniserade förorten.
När man åker till Täby Centrum efter att inte varit där på
nästan tio år, som jag gjorde nyligen, känns det som att vakna ur en långvarig
koma. En ny stad har vuxit fram på det som en gång i tiden var bilismens piazza.
Den gamla parkeringsplatsen har däckats över med stenstadsbebyggelse som hämtad
från Hammarby Sjöstad. Det sägs att Fredrik Reinfeldt bor i en våning här.
I den nya staden ligger det nya kommunhuset ritat av
White: en stor, kopparglänsande struktur som inte är helt olik Sven-Harrys
konsthall. Det är lite ironiskt att politikerna som privatiserade precis allt
- skolor, gymnasium och idrottsanläggningar - ska hålla till här. Men så är
det.
Inomhuscentrumet, det som kallades ”Täbban”, är
renoverat bortom igenkänning. De fattigare konsumenterna är borta, butikerna
är lyxigare och McDonalds har blivit mindre medan livsstilskaféerna blivit
fler. Runtom i centrum kan man slå sig ned i pastellfärgade soffgrupper,
kompletta med blomkrukor, vardagsrumsmatta och fastlimmade Eames-fåglar.
Det är som att besöka en inredningsblogg eller vandra
runt i en sådan där arkitektkontorsrendering av en ny stadsdel där alla är
välbärgade, sportiga och solbrända. Välkommen till min hemstad!
”Täby är Sveriges näst rikaste kommun”, skrek min
klasskamrat till vårt motståndarlag samtidigt som vi förlorade någon deltävling
i Arlakannan. Det var mitten av nittiotalet, Göran Persson hade nyligen blivit
statsminister och jag gick på mellanstadiet. Senare skulle jag förstå att den
meningen var intimt sammankopplad med det Täby som jag växte upp i,
villaområdet Skarpäng. Här aspirerade man på det grannarna hade: köksö i
amerikanskt snitt från Marbodal, parabolantenn och en uteplats med
swimmingpool.
Men inget var en så viktig statusmarkör som det som
stod parkerat på garageinfarten. En begagnad sossecontainer från 1987, som
varken hade fönsterhissar, luftkonditionering eller annan extrautrustning,
skulle aldrig väcka reaktionen ”det går visst bra för någon” i moderatbastionen
Täby. Bilismens framskjutna position berodde inte bara på att många pappor
körde tjänstebilar och bytte bil vartannat år, utan kan spåras i kommunens
stadsplanering och kulturhistoria.
Roslagsbanan har stannat i Täby i över 100 år. Mycket
av kommunens äldre bebyggelse ligger nära stationerna. Ett typiskt exempel är
Viggbyholms station från 1903. I närheten utvecklades ett villaområde och en
båtklubb; Viggbyskolan öppnade 1926 när...
”Bilismens framskjutna position berodde inte bara
på att många pappor körde tjänstebilar
och bytte
bil vartannat år, utan kan spåras i
kommunens
stadsplanering
och kulturhistoria.”
...allt fler blivit permanentboende. Det drevs ett privat
alternativ, en internatskola med socialkristna värderingar på Viggbyholms gård
mellan 1928 och -72, påhejad av Carl Malmsten som Natanael Beskow. Men här
byggdes också Täbys första större lägenhetsområde 1950. Framtiden som en
kommun med stora klasskillnader började anas i horisonten.
1957 var ett viktigt år för Täby. Då invigdes
Sveriges andra motorväg som delade kommunen på mitten och cementerade bilismens
roll för all framtida byggverksamhet. Ett Täby byggdes nära vatten och
grönområden, ett annat utmed motorvägen.
De åtta sjuttonvåningshusen i Näsbydal från 1960 var
kommunens första motorvägsbostadsområde. Från början tänkte sig Sune
Lindström, Åke Are!l och Alf Bydén att samtliga 900 lägenheter skulle ha varsin
parkeringsplats med tillgång till två bensinmackar och en bilverkstad i
området. Det blev bara 579 parkeringsplatser och löfte om en expressbusslinje
till Stockholm som påstods ta 20 minuter på E18.
Arkitekturhistorikern Fredric Bedoire beskriver
Täbyplanen som en symbol för det tidiga sextiotalets Sverige och miljonprogrammet.
Just Sune Lindströms HSB-komplex Grindtorp, med sina fyra halvcirkelformade
huskroppar och över 1500 lägenheter från 1961-66, nämns som framstående exempel
på sextiotalsmonumentalitet. Med gatunamn som Meteorvägen och Kometvägen
byggdes Grindtorp för att ses i förbifarten från bilar och flygplan, vilket
krävde längre perspektivoch större skala.
På min tid var dessa rymdlämningar stenografi för
kommunens ”UFF-områden”. När en storrökande fröken och vaktis sågs asfulla i
Täby Centrum förklarades incidenten med att båda bodde på Meteorvägen och bar
urtvättade täckjackor från åttiotalet. I dag kostar en tvåa i Grindtorp närmare
tre miljoner.
Täbys slogan var länge ”stan på landet”. Det
pastorala Täby kännetecknades av en busstidtabell med nästintill lika få avgångar
som i ytterskärgården, vackra grönområden och det faktum att en bra bit in på
sextiotalet såldes där fritidstomter.
Precis som i skärgården köptes många av de första
tomterna av en ny bilburen medelklass. Där jag växte upp fanns några av
sommarhusrelikerna ännu kvar insprängda i villabebyggelsen från sjuttio-,
åttio- och nittiotalen. Sommarstugeägarna sades vara sinnessjuka. Deras stugor
var klädda i fattiglappar eller halvruttna brädor, deras tomter var skogar
eller soptippar.
Ett sådant hus låg vid Rösjöskolan. Ingen hade
någonsin sett han som bodde där inne, annat än som en silhuett mot en fördragen
gardin. Men ryktena florerade. Gubben påstods ha varit en snygg dandy fram till
att fästmön dumpade honom för en annan karl och körde i väg deras nya sportbil.
När jag slutade högstadiet var såväl gardinsilhuetten som huset borta, ersatta
av tre stora Myresjöhus med blänkande Mercedesbilar utanför.
De olika villa- och radhusområdena var lite som byar,
med små förortstorg där det fanns mataffärer och andra faciliteter. Vid Rösjö
Centrum låg pizzerian där coola gänget hängde, en frisersalong, en tobaksbutik
och en ICA-handlare. Men de lokala torgen var enbart tänkta som komplement till
”Täby Storcentrum”, kronjuvelen i Täbyplanen. Ambitionen var att hela
norrortsregionen skulle bila dit. Arkitekten Lolle Lundqvist hittade
inspirationen i USA, i form av ett köpcentrum i Minneapolis och en parkeringsplats
i Michigan.
När Täby Centrum öppnade 1968 utlovade annonserna
någonting utöver Stockholmsregionens ABC-centrum och deras tråkiga apotek,
försäkringskassor och postkontor. Nämligen två varuhus, 40 butiker, 1 800
avgiftsfria parkeringsplatser och ett så kallat innetorg - ”där Ni möter
sommarvärme året om och där grönska och vattenkonst skapar trivsam atmosfär.”
Om det gamla Täby Centrum var ett torg, så var 1991
års utbyggnad en affärsgata i tre plan. Lundqvist, som också låg bakom
förvandlingen till Norra Europas största inomhuscentrum, menade...
”Randig skjorta” v-ringad lammullströja över
axlarna och chinos. Allt inhandlades på Täby Centrum-butikerna
Tangent och Champagne.
Täby-tjejerna och killarna klädde sig som den
amerikanska vita övre medelklassen.”
...att ”känslan ska vara att man går och strosar på en vanlig
gata, som till exempel Drottninggatan.” Förbindelserna till gamla delen var tänkta
att ”upplevas som intima modegator med exklusiva och indirekt upplysta
boutiquer.”
Från början lockades konsumenter från Täbys olika
socioekonomiska skikt till ”Täbban”. Invigningsprogrammet bjöd på såväl ”PRIPPS
Pub med Show”, där Tompa-John stod för underhållningen, som världspremiären av
Ingmar Bergmans Skammen. På sjuttio- och åttiotalen huserade där
varuhuset NK jämte KF:s billigare butikskedjor. Det fanns något för alla, helt
enkelt. Men i och med nittiotalsutbyggnaden så började butikerna med det som
Walter Benjamin kallade för krimskrams att successivt ge vika för det som
gemene man kallar för märkeskläder.
Eftersom folk aldrig behövde lämna Täby för att
konsumera så utvecklades där också en egen stil. Stilen reflekterade såväl
medelklassens dominans som Täbban-butikernas sortiment. I slutet av nittiotalet
gällde kläder med en logotyp på bröstet och vag koppling till traditionella
överklassporter. En typisk ungdomslook var: randig skjorta, v-ringad
lammullströja över axlarna och chinos. Allt inhandlades i Täby
Centrum-butikerna Tangent och Champagne. Beroende på årstid klädde sig
Täby-tjejerna och killarna som den amerikanska, vita övre medelklassen på
golfsemester, båtsemester eller skidsemester. Just Amerikakopplingen blev extra
tydlig dagen efter 11 september-attackerna, då elever dök upp i skolan i Ralph
Lauren-tröjor med USA-flaggan över hela bröstet.
Det rivaliserande stillägret var kickers i
idrottskläder som hämtade från kostymförrådet till Fucking Åmål. Denna
minoritet existerade i varje rökruta på varje högstadieskola. Deras storhetstid
slutade dock dagen man gick ut högstadiet; ty på gymnasiet förpassade de till
fordons- eller barn- och fritidsprogrammen och stämplades som ”losers.” Det
stod klart redan då att dessa människor aldrig skulle gå på universitet eller
bli rika.
Jag längtade bort från att jag var elva, drog så fort
jag fick chansen och kommer aldrig flytta tillbaka. Men kanske betyder det
intet mer än att jag är en produkt av Täbys stående ambition att ständigt
uppgradera sig själv?
Reportage (exklusive tillhörande bilder) ur FORM Nordiskt arkitektur- och designmagasin 3/2016. Bilder i detta inlägg från internet.
.
.