2 mars 2014

Tanter

Visste ni att den svenska tanten har fått sitt monument?
Sedan 2005 hedras tanten med en staty . Hon är gjuten i brons och 167 cm hög. Platsen är campus i Växjö. Jodå. Bilden kommer härifrån.
 
 Och flera tanter i betong bildar en fredlig armé.
http://www.smp.se/nyheter/Kultur___N_je/svenska-tanten-lever-vidare%283918613%29.gm
Klicka på bilden och läs mer
Det är konstnären Susanna Arwin som synliggjort den svenska tanten genom några av sina konstprojekt. Måtte den svenska tanten inte stanna enbart i södra och mellersta delen av landet. Hon behövs så väl även i norr.

Själv har jag har mött många tanter och imponerats av deras styrka och hållning. Den första gången jag mötte henne tydligt avbildad, och därmed ihågkommen och uppmärksammad, var i Norrköping. Det var en stor upplevelse!

Det som sägs vara det första  tantmuseet i världen öppnades 2006 i byn Hovra i Hälsingland. Det har jag ännu inte besökt. Tanter i hela världen - förena eder!
.
.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Åh, så bra! Jag har länge efterlyst fler riktiga tanter i samhället. Gärna typ Julia Caesar, Hjördis Pettersson och Dagmar Ebbesen. Då skulle det vara ordning och reda i världen.
    Min mor och hennes väninnor - det var rekorderliga tanter, det!

    SvaraRadera
  2. En annan tant i hårt material är Anna-Lisa Öst i Vilhelmina. Hon är kanske inte urtypen för tant men visst var hon av den gamla stammen? Bifogar en länk till en bild i mitt Album "Norrland" som jag har på Flikr.
    http://www.flickr.com/photos/8114206@N07/12885582153/in/set-72157631560367908/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lapp-Lisa är sannerligen av den gamla fina stammen. En härlig frälsningssoldat. Fast tanter tycker jag är lite mindre direkt uttalat kristna även om de mycket väl kan vara starkt troende och då vågar de verkligen berätta det. De är trogna sin åsikt och livsåskådning.

      Jättetack för den fina bilden på Anna-Lisa Öst! Den vill jag se i verkliga livet också.

      Radera

Tyck till om du vill...