4 januari 2012

Sybehörslåda

Nedersta lådan i en av masonitekökets två hurtsar specialinreddes för sybehör då köket byggdes 1949-1950. Jag har inte ändrat så nämvärt mycket, flyttat om några saker, köpt nya knappnålar :-).
Överst finns en låg skjutbar låda indelad i sex fack. Den här lådan löper på "skenor" på sidorna. Eftersom den är gjord av masonite och smala träribbor är den mycket lätt.
Lyfter man bort den skjutbara lådan finns djupare fack därunder. De här lösningen attraherar mej oerhört och har inspirerat mej i andra köksinredningar.
Här är mamma Karin i sitt esse. Det ser ut att vara 70-tal och det är dottern jag som agerar fotograf. Karin utbildade sig som ung till sömmerska men arbetade endast kort tid inom yrket.
Inredningen i 50-tals köket på övervåningen består av målad masonite i lådförstycken samt luckor och lådhandtag av fernissad björk. Arbetsbänken har träskiva kantlistad med fernissad björk och fastskruvad med försänkt spårskruv med kullrigt huvud. Bakbordet syns under bänkskivan och är alltså utdragbart. Arbetsbänken är behandlad med svart laboratoriebets, så vanligt på 50-talet.

Fortfarande är det här en favoritarbetsplats med utsikt över byns äldsta delar och de platser där släkten på morfars sida bott.


Kanske har även andra bloggare åsikter om , ,

6 kommentarer:

  1. Dessa underbara praktiska gamla kök!
    Även om det var männen som snickrade, så gjordes det nog efter kvinnornas anvisningar - fast fiffiga karlar säkert la' till en del praktiska uppfinningar.
    Så värst många kvinnor som ritade kök var det nog inte - men har inte Ingeborg Wærn Bugge skrivit en bok om lantkök?
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Ja, nog var man praktisk då kök bygges förr. Vem som "ritat" min barndoms kök vet jag inget om.

    Ingeborg Waern Bugge var en tidigt kvinnlig arkitekt, en föregångsperson och funktionalist. Jag vet faktiskt inte om hon skrivit om lantkök men tror inte det, däremot om landsbygdens hushållsskolor. Boken "I min mormors hus" som IWB skrivit har jag inte läst (än). Kanske beskriver hon sitt barndoms lantkök där... http://www.arkitekturmuseet.se/forskning/arkitektportrattet_2/

    SvaraRadera
  3. Kanske tänkte jag på "Lanthemmens inredning" som hon skrivit tillsammans med Gerda Boéthius. Men jag tror nästan att jag läst den om landsbygdens hushållskolor också. "I min mormors hus" var det länge se'n jag läste, men den håller säkert för en omläsning.
    Ingeborgs mamma Elisabeth, skrev ju vävböcker - det var så jag hittade till dottern.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Tack Margaretha för att du tipsade mej om denna läsning!

    SvaraRadera
  5. så roligt att du hälsade på mig ;-))

    det är så att jag är född i väglöst land i södra Lappland och jag har gården kvar där...det gamla huset har ett masonitkök och mycket av det jag hittar hos dig har jag sett under min uppväxt.
    Jag har gården kvar, men bor i Tumba söder om Stockholm. Dock vistas vi däruppe så fort vi bara kan. Jobbar fortfarande heltid...har alldeles för många år kvar till min pension....

    SvaraRadera
  6. Pysselfarmor, då har vi likartade livssituationer. Två boplatser att pendla mellan...

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...