17 augusti 2012

Bibliotek

De här byggnaderna finns på Odengatan dära Vall´n. Jag knäpper några foton och minns. Bryr mig inte om att få vackra bilder. Jag råkar befinna mej här för att köpa tunnbröd.
Som sagt, i en del av källarvåningen har ett tunnbrödsbageri nyligen slagit sig ner. En tillgång för municipalsamhället anser jag.

Det ljusare huset bortanför får mej att minnas släktkalas. Kalas där rönnbärsgele lyste vackert dallrande i solen. Men värst vad surt det var :-), tur att slottsstek, ärtor och potatis även låg på tallriken :-)

Huset ägdes av mormors bror Valdemar och hans Astrid Sundqvist. Släktsammanhållningen var stark. Astrid var bibliotekarie på folkbiblioteket, hade spetsiga glasögonbågar och alltid tjänstvillig att rekommendera böcker då hon lärt sig vad jag tyckte om. Biblioteket låg då på övervåningen i kommunhuset. Man gick in från  Kyrkogatan, samma entré som till poliskontoret om jag minns rätt. Idag huserar kommunförvaltningen i hela byggnaden.

Biblioteksrummet kändes mörkt trots fönstren, antagligen beroende på alla höga hyllor med mörka bokryggar längs väggarna. Jag vill minnas att hela golvytan var fri. I låg- och mellanstadieskolan i Lögdeå fanns ett litet skolbibliotek men snart nog vidgades vyerna till Nordmaling. Mitt läsintresse var stort och jag ser idag verkligen ett värde i att avgiftsfria folkbibliotek får vara kvar så att även de lägsta socialgrupperna ska få möjlighet till bildning. Vad hade hänt med mej om jag inte fått läsa? Jodå, inte ens Sigge Starks böcker skulle jag vilja ha olästa. Jag minns inget skolbibliotek i högstadieskolan, möjligen var det i "Astrids" folkbibliotek vi elever lånade böcker i. På 70-talet uppfördes ett nytt folkbibliotek dära Vall´n i anslutning till högstadieskolan. Jag har haft nytta även av detta biblioteket, personalen är alltid tillmötesgående och hjälpsamma. Bibliotek fascinerar.

Ser i VI Läser nr 3/12 en artikel om framtidens bibliotek. Där finns uppgifter om antalet bibliotek och filialer minskar i Sverige. 1995 fanns 1539 bibliotek, 2010 hade 325 av dem försvunnit och nu finns omkring 1200 bibliotek. Nya bibliotek byggs men främst i städer. De 77 nya bibliotek som uppfördes mellan 2000 och 2010 utgör 6 % av det totala biblioteksbeståndet. År 2010 var det endast 46 % av svenskarna som gick till bibblan.

Jag kommer från en miljö där litteratur inte är vardagsvara även om pappa var lite eljest med sina hyllor fyllda med böcker. Arbetarson från Rundvik, ja det låg i tiden för arbetarna att förkovra sig då. Men än idag är det många i bygden som använder bokhyllor för att placera ut prydnadssaker i. Den devis som jag hört ganska ofta i min umgängeskrets gäller än: Visa mej din bokhylla och jag ska säga dig vem du är!


 Malmö stadsbibliotek. Bild härifrån.
Malmö stadsbibliotek. Bild härifrån.

Minns hur jag och min far tillsammans befann oss i Malmö 2001 efter en Danmarkstripp. Jag ville gå runt på den pågående Bomässan och se modern bostadsarkitektur men det låg inte i hans intresse, inte de nya byggnaderna och i synnerhet inte att promenera hela varma dagen. Vi åkte till Malmö stadsbibliotek i Slottsparken som byggts till 1997 av den framstående danske arkitekten Henning Larsen med en ljus och luftig byggnad. Pappa hittade sin plats vid hyllkategorin S och där fanns han även några timmar senare då jag kom för att hämta upp honom för färd norrut.

Ett bibliotek jag gärna skulle besöka är biblioteket i Alexandria, ritat av norska arkitektkontoret Snøhetta och invigt 2002. HÄR beskriver en lärd man detta bibliotek och dess antika föregångare.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

  1. Bibliotek är guld! Tack för din fina beskrivning av företeelsen.

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...