20 augusti 2012

Byns snyggaste?

Ett så här vackert hus med så stilig gavel finns det i byn. Jag har visat fotografiet förr. Det är några år gammalt och slyet har vuxit sig tätare.

Knutbrädorna har räfflor som en grekisk kolonn, närmate betämt av den joniska ordningen med kannelyrer och arris. Knutbrädorna slutar upptill mot något som kan beskrivas som kapitäl. Ett mycket hårt stiliserat kapitäl med profiler formade av bräder.

Taksprånget är också väl omhändertaget och smakfullt och omsorgsfullt utformat. Grekiska tempel har sima och rännlist. Den som lät uppföra det här huset hade formvilja och känsla för skönhet och estetik. Undersidan av taksprånget är målat falurött, brädan som sköter övergång mellan vägg och takfot är ljusmålad och ser ut att vara profilerad. Panelens täcklister slutar mot den brädan. Vindskivorna är vita.

De traditionella färgtyperna röd slamfärg, Falurött, och ljus linoljefärg har använts. På taket har hyvlad takspån tidigare skyddat huset. Nu ligger svart trapetskorrugerad plåt som skydd. Effektivt men fult tycker jag. Lätt att ta bort om man skulle få för sig nå´t mer passande.

Det här är avancerad folklig arkitektur väl värd att bevara och vårda. Det är ju skitsnyggt och har högt kulturhistoriskt värde. Det är sådana här hus som väldigt ofta rivs. Tyvärr! Undrar om någon i byn känner igen det. Kanske inte ens ägaren gör det, man blir lätt hemmablind. Vem vet, kanske revs det igår?
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Vilket otroligt vacker husgavel! Jag blir så lycklig när jag ser hur de förr tog sig tid att smycka sina hus, ladugårdar, möbler, verktyg. Det mesta, hur enkelt och anspråkslöst det än var, kunde få en liten vacker detalj. De visste att det inte bara var funktionen som var viktig.

    Under en resa i Jämtland för många år sedan blev det mängder av stopp när jag upptäckte flera fint utsmyckade ladugårdsfönster och -dörrar. Sittandes i bilen gjorde jag snabba skisser som jag vid hemkomsten omvandlade till näversömsmönster. Några av dem blev så småningom vackra dukar.

    SvaraRadera
  2. Anta S - vilken fantastisk idé att brodera ladugårdsfönster! Jag ser att ladugårdars gavelfönster utformas olika i olika landsändar. Min man blev väldigt förtjust över de enkla som finns här i min hembygd då han upptäckte dem :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...