6 augusti 2012

Kulturskog

Jag tycker det här är fint. Gammal skog. Okej, jag är utbo, inte åbo, och har annorlunda åsikter. Har bott för länge i storstan och har inte skogen som min inkomstkälla. Men visst måste jag väl få ha en annorlunda inställning till skogen? Eller ska alla underordna sig det gängse rådande i byn? Ja, man kan allt tro det emellanåt. I den här skogen kan morfar mycket väl ha fällt virke till sina byggen. Skogsbolagen skulle gärna kalhugga här. Om de fick bestämma.

Här gick korna på skogsbete en gång i världen. Rena rama apoteket. De korna behövde ingen antibiotika.

Förra veckan besökte jag en ekonomisk förening på andra sidan länsgränsen som bestämt sig för att hålla landskapet öppet, ha mulbete på skogen och förädla köttet genom att slakta och sälja själv. Ett nytt slakteri var byggt och kreaturens välfärd var man noga med att tillgodose. De 30 stora slakterier som finns i landet måste få konkurrens av små som ser till djurens och slutproduktens bästa. Så tror jag det måste gå till inom olika områden för att Norrlands landsbygd ska överleva med stoltheten i behåll. Egna initiativ och samarbete. Inte underordning. Bidrag är inte lösningen, det ger för många initiativlösa människor. Jag blev glad av studiebesöket.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Så lycklig du är som har så vacker skog! Skulle ha hästar som gick i fin skog om jag hade.. Vi har m y c k e t blåbär mmmm men bara 12 lingonkart har jag sett. M

    SvaraRadera
  2. Ja, här är också ett riktigt blåbärsår. Det som syns på bilden är just blåbärsris - med fina blåbär. Hjortron finns/fanns också gott om. Men lingonen har jag inte riktigt koll på :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, dags för egna initiativ för bryta med de stora jättarn. Jag önskar dem lycka till och ska göra vad jag kan för att påverka. Härligt med ditt engagemang!

    SvaraRadera
  4. Lätt är det sannerligen inte. Men det är klart att det kan gå då allt fler engagerar sig. Tror det är lättare i mer tätbefolkade delar av landet :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...