10 augusti 2012

Näsdropp och neon

Jag tog en sväng in på Wäringstams ekipering för ett tag sen. Längst in, längst bort i herravdelningen fann jag vad som jag betecknar som en svårfunnen skatt. Ni ska få se - men först:
Wäringstams dära Vall´n har den snyggaste av skyltar på fasaden. Sedan Erixons Blommor försvann är denna skylt och den som finns på fina Näslunds konditori de enda neonskyltar som finns kvar i Nordmaling. Finns Utterströms? Skylten Blommor plockades ner och skrotades antagligen, den följde inte med till nya affärsläget där den passat lika bra. Wäringstams är dock så specialanpassat namn att den inte passar någon annanstans. Låt oss hoppas den blir kvar! Den lyser med ett underbart rödorange sken i mörkret. Den ger Vallen ett sken av storstad :-)
Skatten jag nämnde är näsdukar av den gamla hederliga blå arbetsmodellen. Så svåra att finna i handeln.
Men ser ni vad jag ser bredvid hängslena? Blå traditionella bomullsnäsdukar. De är inte lätt att finna då pappersnäsdukar övertagit funktionen och till kavajens bröstficka krävs kanske en flottare näsduk? Eller kanske inte?

Riktiga snorfanor för riktiga män ;-) Sådana min far använde. Och som min man föredrar framför pappersdito. Fjorton kronor styck är inget pris att snacka om för en bomullsnäsduk som tål många tvättar i 95 grader. Det tackar jag för. Great! Igen! Självfallet finns ett stort sortiment av herr- och damkläder också men nu föll jag för näsdukarna :-)
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Se där! Sådana har de på Borås varuförmedling i Borlänge också. Jag köpte ett gäng till min karl som också är förtjust i dylika och alltid har en i fickan :) Därtill har de sådana där gammaldags pyjamasar med krage och knappar som min far älskar men inte lyckats hitta i Stockholm på senare år. Han blev överlycklig när jag kom med en i present till honom. Däremot har de varken flossade eller ribbade långärmade undertröjor i blått alt naturvitt som jag brukade köpa på Klara Arbetarebod i min ungdom. Jag saknar dem och skulle vilja ha ett gäng. De kanske finns på Wäringstams?

    SvaraRadera
  2. Dessa blå, rejäla näsdukar använde även min pappa. Han gillade inte pappersnäsdukar. "De är inget för karlar", brukade han säga.

    SvaraRadera
  3. Scylla, i Borlänge har de finfina varor som inte finns i Nordmaling. Flossade eller ribbade långärmade undertröjor finns nog inte, allra allra möjligast eventuellast på lagret. Men jag har inte hört mej för. - Roligt att få höra från en till som hängde på Klara arbetarbod precis som jag. Gamla Brogatan först, sen Apelbergsgatan.

    Anta S - så är det! :-)

    SvaraRadera

Tyck till om du vill...