9 augusti 2012

Ur & optik

I den här byggnaden dära Valln, med ingång på gaveln, har en urmakare och tillika optiker funnits så länge jag minns. Huset ligger i korsningen mellan Kyrkogatan och Nygatan. Senaste renoveringen gjordes på 90-talet tror jag.
Om hörnet i samma byggnad mot Nygatan låg länge samhällets sista fotoateljé, Bilden, med ingång i dörren på långsidan. Där köpte man sina Ilford-rullar till lådkameran :-)  Och framför skyltfönstret stannade man för att se vilka som låtit sig förevigas. Nu har den delen av gatan en trist karaktär av bakgata. Hoppas kommunpolitikerna försöker få liv i den, för det behövs för att ge detta lilla municipalsamhälle en positiv centrumbild.

Längre upp på Kyrkogatan syns Utterströms järnaffär, still going strong sedan "urminnes tider" även den.
De urmakare som funnits i Nordmaling är enligt de uppgifter jag har
● Petter Hansson, kallad morbror Petter, från 1907.
● Henriksson, vars bror tog över firman då Henriksson dog.
● Gösta Ågren, som även var optiker
● Leif Holmström, optikverksamhet från 1980-talet och urmakeriet 1990-talet till 2006
● Tobias Optik från 2006.

De tre senaste företagen vet jag har funnits i samma byggnad i Nordmaling med en dubbelentré och gemensamt inre.
Kanhända har hembygdsföreningen mer att berätta om den här långa verksamheten.

Här köptes mitt första armbandsur, en Svalan. Hit gick mina föräldrar för att få sina behov av glasögon tillgodosedda. Pappa allt från barndomsåren. I sommar fick jag hjälp med mina terminalglasögon. Roligt att lokalerna fortfarande används för sitt ursprungliga ändamål. Jag hoppas affärerna går bra så verksamheten fortsätter.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...