3 augusti 2012

Mordupplysningar

Jaha, så blev det inte som planerat. Idag hade jag tänkt leta fram upplysningar om det mord som ska ha begåtts här i byn 1851. I landsarkivet finns tingsrättsprotokoll och jag ska någon gång framöver se om jag kan finna ut något om det som timade för så länge sen i arkivmaterialet. Det kan vara som att leta efter en nål i en höstack för jag vet bara att domstolens beslut kom någon gång efter 1859, långt efter det inträffade. Inte heller vet jag om det är Nordmalings och/eller Bjurholms tingslag som kom med utslag.

När nu denna undersökning än sker så ska det bli intressant.
Nordmaling tingslags häradsrätt
Nordmalings och Bjurholms tingslags häradsrätt


Nordmalings tingslag omfattade socknarna Bjurholm, Hörnefors och Nordmaling. Nordmaling, som blev självständigt tingslag 1788 efter att dessförinnan ha ingått i Arnäs tingslag, överfördes 1820 från Ångermanlands norra domsaga till Västerbottens södra domsaga. Namnet ändrades 1864 till Nordmalings och Bjurholms tingslag. Tingslaget upphörde med 1947 års utgång.
.
.
Kanske har även andra bloggare åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tyck till om du vill...