4 oktober 2010
2 oktober 2010
Att förstå en annan människa
POSITIVISM: enbart det påvisbara är användbart inom forskningen.
MODERNISM: de äldre samhällena anses lik den egna tiden.
PRIMITIVISM: motsats till modernism. Kanske just nu på modet.
Kvinnorna på fotona, säkerligen porträtterade av en byfotograf, finns i min morfarsfars styvfars fotoalbum, i Jonas Forsbergs album. Det är kvinnor från bygden men jag har inga namn på dem. Den övre, lite manhaftiga och surmulna tanten tänker jag dock kan vara någon som står mej lite närmare - men vet gör jag inte. En trulig bondtant som sitter lite valhänt men ändå på ett sätt som gör att jag tror att hon har gott självförtroende. Den andra i vackerklänning och vackerfrisyr är lite mer avvaktande, eller är det bestämmande? Armarna i kors över bröstet. Men ohhhh så gärna jag skulle veta vilka de är!!! Tänk om min släkt- och hembygdsforskning i framtiden skulle komma fram till det. Det är allt en dröm det!
Kanske har andra bloggare åsikter om positivism, modernism, primitivism, släktforskning, hembygdsforskning, porträttfotografier
29 september 2010
Philips dammsugare
Enligt hushållets loggbok inköptes en dammsugare den 27 september 1958 för 185 kronor. Det kan mycket väl vara denna. Ganska snart samma år reparerades den för 50 kronor, utgiften är bokförd den 7/11. Undrar vad som gått snett?
Dammsugaren är alltså kvar, dammsugarslangen likaså. Men slangen är lindad med eltejp så den måste ha läckt. Jag minns den som textilklädd med diagonala rutor i grått och vinrött.
Hörrni, hur långt ska man gå i sin iver att ha kvar och att återställa? Återställa obrukbara apparater, jag tänker alltså inte på byggnadsvård. Kommer jag att försöka få fram textilslangen som den en gång var???? Är det att slösa bort dyrbar tid?
Redan från början fick dammsugaren en egen specialanpassad plats i det platsbyggda städskåpet som syns på bilden längst ner till vänster. Tro mej, städskåpet ska jag också skriva om. Intet är mej för litet att fundera över på allmän plats. Och det är lite trevligt att det finns människor därute som läser detta. Ni är mycket välkomna hit till bloggen. Det skulle vara intressant att veta hur ni ser på prylar som är vackra men inte fungerar?
Kanske har även andra bloggare åsikter om dammsugare, Philips, 1950-tal, städning, rengöring
27 september 2010
Nylonrocken CharmeUSE
Här sitter de två lantbrukarna, som var mina föräldrar, på bron i vårsolen 1968. Mjölkflaskor i förgrunden, smärtingbagen på plats. Den blå arbetsrocken av nylon skymtar, pappa har en blå bomullsrona och jag tror det är den svarta läderkepsen på huvudet. Så här var det.
Här hänger den för fotografering, nylonrocken CharmUSE.
26 september 2010
Arkitektoniskt
På illustrationen ses arkitektskolan till höger, blivande konsthallen i mitten samt längst bort konsthögskolans nya lokaler. Här väljer man att bygga offentliga byggnader vid älvstranden, inte bostäder som i SÅ många andra städer och orter.
I somras hade bygget kommit så här långt. Det här gillar jag, det blir väldigt fint. Vi får hoppas på ett lyft för Norrland men att inte enbart "pinnar" och solitärer blir effekten av designinriktningen på den här arkitekt-utbildningen. Umeås konstnärliga campus skulle kunna bli en spännande smältdegel för fritt tänkande. Hoppas att man i undervisningen inte missar att ta vara på det som är bra i vår tradition.
24 september 2010
REN såpa
Kanske har även andra bloggare åsikter om Rensåpa, såpa, trasmattor, skurgolv, rengöringsmedel
21 september 2010
Handgrävda diken
Kan det tänkas att andra bloggare har åsikter om diken, avvattning, dränering, handgrävt, landskapsvård
20 september 2010
19 september 2010
Gamla Kustlandsvägen
17 september 2010
Länge leve de gamla husen
Kanske har även andra bloggare åsikter om halvkorsbyggnad, korsbyggnad, överljus, tandsnitt, festong, byggnadsvård, Ångermanland
14 september 2010
Norsk Fetsild
12 september 2010
Milstolpar
Då vi passerar ett av de här kulturminnena säger vi alltid: "Far Aldrig Utan Cognac" - en ramsa som kom till för att lättare minnas landshövdinganamnet!? För ganska många år sen tog länsstyrelsen itu med översynen av länets milstenar. Stenfundamenten riktades vid behov upp, sly och träd röjdes och järnet målades vitt som just dessa en gång var, med text i guld och svart. Snacka om att skaffa sig löpande underhåll... En fröjd att passera.
Längs gamla Kustlandsvägen fanns milstenar gjutna vid Olofsfors bruk en gång i tiden. Åtminstone de som utplacerades i norra Ångermanland. En finns i min by.
Just den milstenen står inte på sin urprungliga plats utan flyttades knappt hundra meter till nya Riks13 då den drogs genom byn 1942. Tidigare stod den vid Hörnstens smedja, numera omgjord till garage med skjutdörr. Smedjan finns längs Kustlandsvägen, gammvägen, som fortsätter förbi morfars/mitt hus. Milstenen ser ut som nedan men sly omsluter den sedan byns äldsta boningshus revs för några år sen. Jag valde att inte fotografera den.
Här ser ni den från vägen! Eller ser ni den inte? Jag har förtydligat med en pil. Gräset skymmer. Slybuskage tränger på. Så här såg det inte ut ursprungligen, milstenarna skulle synas, inte stå nere i diket. Lite ledsen blir jag över hur många kulturminnen sköts i min socken. Både Trafikverket norr och länsstyrelsen har kulturavdelningar! Det vore väl käckt om kommunen och/eller bysamfälligheterna tar behövliga kontakter för att påminna myndigheterna om vad behöver åtgärdas. Men i rättvisans namn kan konstateras att milstenen inne i Olofsfors är rätt välskött. Förmodligen röjs marken av bruksstiftelsen.
11 september 2010
Tidernas väg
10 september 2010
Vägar och stigar att vandra
Har du vägarna förbi de här platserna i Ångermanland den 12 september, stressa av och ta en tur på de gamla stråken:
Norrstigsdagen
Norrstigen (Olofsfors bruk) i hemsocknen:
Norrstigen - kustlandsvägenNorrstigen i Docksta
Guidad tur efter den gamla vägens sträckning.
Resan utgår från Olofsfors bruk - bruksinformationen kl 12.00
Skogs hembygdsgård vid Norrstigen
Norrstigen (en medeltida ridväg) gick genom min by och den sammanföll antagligen till en del med den senare Kustlandsvägen (1600-tal) och därmed delar av Riks13 (byggd 1942). Nog är det väl häftigt att tänka sig att t.ex.Carl Linneaus passerade på Kustlandsvägen på sin lappländska resa? Tänk efter vilka fler personer som kan ha passerat genom byn. Vi har hållskjutser i grannbyn söderut samt i Levar nära kyrkvallen.
9 september 2010
Vägen
Närheten till transportmöjligheter var också en positiv faktor när resandet tog så mycket tid och effektiva snöplogar saknades. Tillfartsvägar skulle dessutom bara försett bonden med än mer väg att underhålla.
Vägen genom byn är ryggraden i byns utseende. Det var från vägen tomtindelningen utgick och formade byn till exempelvis en radby med gårdarna på rad längs vägen eller till en klungby med gårdarna samlade runt ett vägkors. (Före laga skiftet då byarna splittrades, så även min by. Min anm.)
Idag är vägar genom byar inte längre så vanliga, på det allmänna vägnätet är de rent av sällsynta. Men för förståelsen av landskapet och den stora betydelse vägarna spelat är de viktiga. Det är byggnaderna och vägen tillsammans som är den helhet vi måste vara rädda om. Med varsamt tillvägagångssätt vid vägunderhåll, dränering och snöröjning och med minimala påbyggnader av vägkroppen kan vi behålla byvägarna ännu några hundra år."
Ur Vägars kulturvärden, Riksantikvarieämbetet 1997.
I grannbyn Lögdeå finns två rader med vackra gamla björkar på var sida om en gammal grusväg som leder till Hyngelsböle. (Den byn förknippar jag med nipor och liljekonvaljer, bra fiske och resterna av ett för länge sen nerlagt sågverk. För inte så länge sen en mycket vacker, kuperad by som nu håller på att slya igen.)
Allén finns med i en kulturmiljöinventering som jag råkade hitta på nätet.
Kulturvägar, objektMyndigheterna lyckas sällan få ut sina insamlade erfarenheter. Åsså huggs träden ner utan att den s k allmänheten någonsin fått veta att detta är bevaransvärt. Träd kan vara något helt annat än faror vid stormar eller besvär vid lövräfsning.
Vägverket region Norr 1988
Objektbeskrivning:
Tvåsidig björkallé utanför Åbergsgården i Lögdeå. Vägens bredd: 5 m. Alléns längd: ca 100 m (VNV-OSO).
Avstånd mellan träd: 3-4 m. Astånd till vägkant: 1,5-2 m. Stamdiameter, brösthöjd: 0,15-0,40 m. Trädens status: god. Allén står i gränsen mellan vägen och stora tomter med inslag av äldre bebyggelse på bägge sidor. Möjligen rör det sig om gårdsträd, men en allékänsla uppstår ändå. På SSV:a sidan av vägen finns ett trästaket längs med vägen, mellan vägen och allén.
Hur många i bygden känner till att detta är bevaransvärt, tro?
Kanhända har andra bloggare åsikter om Vägars kulturvärden, kulturvägar, Vägverket region norr, björkallé
7 september 2010
Vägen - temat för årets kulturarvsdag
Kulturarvdag på tema vägar
Årligen återkommande Kulturhusens dag byter i år namn till Kulturarvsdagen, då namnet anknyter bättre till European Heritage Day och för att det inte är hus utan vägar som är årets tema. Landsvägar, stigar, cykelstråk och järnvägar kan berätta mycket om kulturmiljön. Kulturarvsdagen infaller 12 september och arrangeras av Riksantikvarieämbetet i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund. I år medverkar dessutom Trafikverket.
Bilden ovan visar en liten detalj, en råsten på högra vägrenen nedanför Hallberget. Det är så lätt att den försvinner. Vi kan tacka min gamle far för att just den här råstenen mellan byarna står kvar. Då omdikning lite okänsligt gjordes på 80-talet (tror jag det var) föll gränsmarkeringen omkull och hamnade i diket. Ingen visste väl att det där var en speciell sten. Pappa såg det hela och tog med en medhjälpare åsså baxade de upp stenen på plats igen, berättade han.
Jag vurmar ju för gammvägen, Kustlandsvägen, som går här genom byn. 1,8 kilometer grusväg. Jag skulle önska att vägföreningen såg på den även med kulturhistoriska ögon. Den vore väl ett bra objekt på kulturarvsdagen i min lilla, lilla del av världen! Kulturarvsdagen tänker jag är till för att ge förståelse och stolthet för de närliggande kulturarven.
Men nej, vägen är bara ett besvär. En bro över den lilla bäcken går inte längre att köra över då plankorna delvis är rötskadade och vägföreningen säger sig inte vilja ha med sträckan att göra. Den får växa igen trots att det bor människor längs sträckan. Allt eftersom förstörs möjligheten att i landskapet utläsa de gamla rörelsemönstren. Faran med de små förändringarnas tyranni gäller också för landskapselementen, inte bara för gamla byggnader. Människors spår är fragila. På den här sträckan har redan en gräsbeväxt mittremsa dykt upp. Kustlandsvägen har funnits sen postväsendets införande på 1600-talet under drottning Kristnas tid vid makten. Det är inget som säger att den kommer att vara för evigt. Hur kan det bli så här trots att en lantmäteriförrättning en gång bestämde både vägsträckans längd som ska skötas och andelstal för medlemmar??!!!
Ångermanland har några aktiviteter under kulturarvsdagen, Västerbotten inte en enda. 1-0 söderut.
Kanske har även andra bloggare åsikter om Kulturarvsdagen, vägar, historiskt landskap
5 september 2010
Trehjulingen
Den här trehjulingen har varit med om många barnskratt och förstås även en del tårar och skrubbsår. En del material är utbytt. Lådan där bak är senare lagad av pappa, nu med masonitebotten. Det vet jag för den gamla kunde man med en spak tippa bakåt men den funktionen försvann då den nya lådan kom till. Pedalernas och handtagens gummi är borta för den här har många barn cyklat på.
Jomen så här klarblå var hela trehjulingen en gång i tiden.
Kanske har andra bloggare åsikter om trehjuling, cykla
4 september 2010
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv
1942 ersattes Kustlandsvägen, gammvägen, av den asfalterade Riks13 som även den gick genom byn men till stor del i ny sträckning. Och 1962 ersattes Riks13 i sin tur av E4. Den nuddar bara byns utmarker men passerar inte bebyggelsen. Jag minns att Karin tyckte det blev "dött" då omläggningen gjordes, och ja, det blev det. Men med dagens biltrafik ska vi vara nöjda med omdragningen men inte med biltrafikens utveckling. Tycker jag. Förra veckan invigdes Botniabanan. Jag skulle önska att den påverkar bilismens utveckling positivt, dvs. att bilberoendet minskar.
3 september 2010
Mopeder
Men utvecklingen tog en helt annan riktning. Välståndet ökade och även arbetare fick råd att skaffa bil. Mopeden blev istället en del av ungdomskulturen. (Från utställning om mopeder på länsmuseet i Västernorrland, på Murberget i Härnösand - hemsida)
Mamma och pappa hängde med, de skaffade var sin moppe. Här syns de på Kustlandsvägen, gammvägen, på 50-talets början. Morfars hus finns bakom björkarna till vänster. De här mopederna har jag aldrig sett. Pappa krockade med en bil i svängen bakom Hallberget och bröt ett ben redan i augusti 1953. Han hade tydligen dåligt läkhull för han fick gå med gips och kryckor i 5,5 månader och var fullt återställd först 14 månader efter olyckan.
Kanske har andra bloggare åsikter om moped, veteranmoped, 50-talet